12 maanden, 12 projecten – juni: infrarood in zwart-wit

Na het glorieuze succes van de kleureninfraroodfilm ging ik afgelopen maand de zwart-witinfraroodfilm eens proberen. Dat bleek nog niet mee te vallen. Ik wilde al heel lang eens infrarood proberen, maar het kwam er nooit van omdat je voor het beste effect een dieprood filter nodig hebt, en die krengen zijn nog best duur. Maar ik had het me nu eenmaal voorgenomen, dus googelde ik tot ik een zo goedkoop mogelijk filter vond (drie tientjes uit China), en trok de portemonnee. Toen een week later het filter in de bus viel, kon ik dan eindelijk beginnen.

Minolta XG-1 met Ilford SFX 200 film.

Minolta XG-1 met Ilford SFX 200 film.

Ik begon met een rolletje ORWO dat al jaren in de koelkast lag. Ik gebruikte het in de Minolta XG-1, omdat die lens de goede maat heeft voor mijn filter. Het maken van een beetje een fatsoenlijk compositie viel niet mee, want je ziet nauwelijks iets door het filter, en door de langere sluitertijden die het veroorzaakt heb je wel een statief nodig. Dat heb ik geen, dus ik was afhankelijk van hekjes, paaltjes en muurtjes en dergelijke. Ik gebruikte steeds de automatische sluitertijdkeuze van de camera, en deed er steeds nog een of twee foto’s met een of twee stops erbij achteraan. Dat was een slecht idee. De automatische stand dus. Hoe de camera het licht ook meet, het was duidelijk niet genoeg voor deze film. Even dacht ik nog, oh, er is er eentje wel goed belicht! Tot ik me realiseerde dat dat de ene was die ik zonder filter had geschoten, om het verschil te zien.

Minolta XG-1 met ORWO TC 27 400 film.

Minolta XG-1 met ORWO TC 27 400 film. Zonder filter.

Nou ja, er zaten een paar min of meer bruikbare foto’s op het rolletje, die dan wel weer een lekker gruizige, duistere sfeer hadden (lees: onderbelicht waren).

Onderbelicht. Minolta XG-1 met ORWO TC 27 400 film.

Onderbelicht. Minolta XG-1 met ORWO TC 27 400 film.

Na dit debacle probeerde ik het gewoon nog een keer, met een andere film. Ilford SFX 200, die ook al een tijdje (maar korter) in de koelkast lag te verstoffen. Ik had mijn les geleerd, en belichtte deze films steeds een stuk langer. De meeste foto’s maakte ik in setjes van drie, op 1/4e, 1/8e en 1/16e seconde. Het maakte niet zo gek veel uit, deze langere tijden waren sowieso beter. Of misschien lag het aan de film, dat kan ook natuurlijk. Hoe dan ook, beter geslaagde foto’s. Een deel was zelfs overbelicht (het is ook altijd wat).

Minolta XG-1 met Ilford SFX 200 film.

Minolta XG-1 met Ilford SFX 200 film.

Wel bleek dat de langere sluitertijden het lastiger maakte goed scherpe foto’s te maken. Als je een beetje een dubieus steuntje hebt voor je camera, wil het resultaat nog wel eens wat wollig zijn door bewegingsonscherpte. En ook deze film neigt naar gruizig. Het heeft wel wat. Het mooiste zijn natuurlijk de foto’s waarop de vegetatie duidelijk wit is, dat is toch het effect waar je voor gaat bij infraroodfilm.

Minolta XG-1 met Ilford SFX 200 film.

Minolta XG-1 met Ilford SFX 200 film.

Ik heb nog een derde variant infraroodfilm (Rollei IR), maar ik had geen tijd meer om die ook te proberen. Dat ga ik binnenkort zeker nog een keer doen, want het smaakt toch wel een beetje naar meer. Ik weet nu beter waar ik op moet letten voor goede foto’s:

  • een stevige ondergrond
  • 1/8e seconde lijkt goed te werken
  • liefst een (deels) onbewolkte hemel voor een dramatisch zwarte lucht (met wat witte wolkjes is extra mooi)
  •  afwisseling van gebouwen en vegetatie (eigenlijk zou ik gewoon weer naar Radio Kootwijk moeten fietsen…).

Wordt vervolgd dus!

Minolta XG-1 met Ilford SFX 200 film.

Minolta XG-1 met Ilford SFX 200 film.

Een gedachte over “12 maanden, 12 projecten – juni: infrarood in zwart-wit

  1. Pingback: Terugblik 2016 | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

