Expo: Soft Power, Arte Brasil

Ik grijp elk excuus om te Photoshoppen aan. Oorspronkelijke foto: Minolta AF-C met Kodak Ektachrome EB100

Ik grijp elk excuus om te Photoshoppen aan. Oorspronkelijke foto: Minolta AF-C met Kodak Ektachrome EB100

We waren weer eens in een museum. Man des Huizes had gelezen over een tentoonstelling met oude kaarten van Brazilië, in samenwerking met een tentoonstelling van Braziliaanse kunst. We togen dus naar Flehite, want die ging over het kaartendeel. Alleen, niet in Flehite zelf, zo bleek. Een stukje miscommunicatie naar de mensen toe. Op naar Kade dus. Man blij, want daar kon hij kaarten zien, ik blij, want daar kun ik kunst zien.

Brazilië is hot vanwege de Olympische Spelen. Met die aanleiding is deze tentoonstelling, Soft Power, Arte Brasil, samengesteld om een beeld te geven van de actuele kunst in Brazilië. Een deel van de werken is ook speciaal voor Kade gemaakt. Buiten het museum zijn ook nog een paar muurschilderingen aangebracht, onder andere in de Nieuwe Stad. Ik moet eerlijk bekennen, deze tentoonstelling deed me niet zo veel. Misschien dat ik de nodige achtergrondkennis mis over de politieke en maatschappelijke situatie in Brazilië, maar de werken wisten me gewoon niet zo te raken.

Dan was het ene zaaltje met Landschappen en bloemen dat we in Flehite zagen voor we concludeerden dat we in het verkeerde museum waren eigenlijk leuker. Bloemen en landschapjes zijn niet het meest opwindende genre misschien, maar ik zag er toch een paar dingen die me wisten te verrassen. Zo was er een serie kleine schilderijtjes op plexiglas van iemand wiens naam ik helaas vergeten ben en niet terug kan vinden op de site van Flehite of elders*. Het waren in feite vrij abstracte inktsporen, maar het was meteen duidelijk dat ze geïnspireerd waren op Chinese landschapsprenten. Ook hingen er twee grappige collages van steeds dezelfde ansichtkaarten van toeristische highlights. Door de kaarten te herhalen ontstond een grafisch patroon waarin je pas in tweede instantie de kathedralen herkende. Leuk gedaan. Jammer dat er verder geen naamkaartje of zo bij hing. Nog een paar mooie waren de bloemenfoto’s van Margriet Smulders. Hyperscherpe schikkingen van bloemen en liaanachtige slierten die tegelijkertijd gestileerd en wild waren.

Zo was de tentoonstelling die we per ongeluk zagen dus eigenlijk leuker dan ons hoofddoel.

Photoshop! Oorspronkelijke foto: Holga 120 CFN

Photoshop! Oorspronkelijke foto: Holga 120 CFN

 

* Gratis tip voor elk museum: zat op je site een lijst met alle kunstenaars van wie op dat moment iets te zien is in je museum op je site. Geordend op tentoonstelling, of desnoods op techniek. Naam van het kunstwerk erbij is fijn, een thumbnail helemaal super, maar met alleen de naam van de kunstenaar valt ook al een hoop te googelen.

Geef een reactie

