De teleurstellende kwaliteit van tape

 

Lichtlekken door waardeloos tape. Rocket pinhole met verlopen Kruidvat 200 film.

Lichtlekken door waardeloos tape. Rocket pinhole met verlopen Kruidvat 200 film.

Voor veel fotografische experimenten heb ik tape nodig. Pinholecamera’s worden met zwart electriciteitstape in elkaar geknutseld, duct tape plakt de boel tegen muren of aan regenpijpen. Regelmatig bekruipt mij daarbij een gevoel van diepe teleurstelling, als de tape in kwestie weer niet aan mijn verwachtingen voldoet. Mannen naar de maan sturen ging vijftig jaar geleden al goed, de pokken zijn nagenoeg uitgeroeid, en zelfs het hoverboard is inmiddels werkelijkheid. Maar een stukje zwart tape dat goed aan een filmrolletje plakt is duidelijk te hoog gegrepen.

Lichtvlekken op mijn foto’s omdat de zwarte tape steeds weer van mijn Holga af bladdert. Ik kan ook niet begrijpen hoe het kan dat die electriciteitstape wel op het rolletje blijft plakken, maar dat zodra je een stuk afknipt, hij niet meer op zichzelf plakt. Een stukje tape vastplakken op een ander stukje tape? Nope. Op een platic camera? Nope? Aan de binnenkant van mijn wisselzak? Ja, dat dan weer wel. Goed, ik geef toe dat ik meestal het allergoedkoopste tape uit de bouwmarkt koop, maar kom op, het spul heeft één functie: plakken. Dat moet toch wel lukken? Nope. Zelfs om een regenpijp heen gewikkeld laat het los. Eerst een beetje, waardoor het beld dubbel gekanteld raakt, dan helemaal, waardoor alles in een plas flikkert. Weer een foto verpest.

En dan de solargraphs die ik al niet jammerlijk heb zien mislukken omdat het Duct Tape – dat toch welhaast mythische eigenschappen wordt toegedicht – niet in staat bleek een plastic busje van 5 gram drie dagen tegen een muur te plakken! Wikkel je het Duct tape dan in godsnaam maar om het hele pakket heen om het tegen een paal te plakken, krijg je het twee maanden later bijna met geen mogelijkhed meer los, zitten overal nare lijmresten en komt de verf mee los. Altijd wat.

Het is al zo lastig om buiten mijn eigen huis en tuin wat pinholecamera’s voor langere tijd veilig op te hangen. Regelmatig worden ze opengemaakt, verplaats, of gaan ze lekken. Als het dan zelfs op het basale niveau van het plakband al misgaat, ja, waar doe je het dan nog voor? Als er niet die onweerstaanbare innerlijke artistieke drang was, ik zeg het je, ik had de camera al lang aan de wilgen gehangen.

Een gedachte over “De teleurstellende kwaliteit van tape

  1. Pingback: Solargraphleed | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

