Boek: The Moment it Clicks

Volstrekt willekeurige en zeer on-Joe McNally-achtige foto. Wales. Diana Mini met Hema CN 200.

Volstrekt willekeurige en zeer on-Joe McNally-achtige foto. Diana Mini met Hema CN 200.

Bij de verhuizing van mijn kantoor kwam ik nog wat fotografieboeken tegen die de papierbak in dreigde te gaan. Een ervan was The Moment it Clicks van Joe McNally. Er was ooit sprake van dat we het zouden gaan vertalen, maar dat is er nooit van gekomen. Ofwel omdat een andere uitgeverij ons voor was, of omdat de baas er uiteindelijk toch niets in zag, dat ben ik kwijt. Ik meende mij nog wel te herinneren dat mijn toenmalige chef hoog opgaf van het boek, het zou geweldig zijn, een instant klassieker. Nu zou ik het dan eindelijk eens lezen.

Tsja. Niet helemaal mijn boek. Het is aardig geschreven hoor, met leuke anekdotes waar je en passant ook heel wat van opsteekt over hoe het voor een professioneel fotograaf werkt bij grote tijdschriften als Life en National Geographic. Maar ik ben geloof ik niet echt de doelgroep. De opzet is simpel: aan de hand van een foto vertelt McNally wat over hoe die foto tot stand is gekomen en wat de wijze les daarbij is. De wijze les heeft meestal te maken met licht. Alleen, dan wel licht zoals een professioneel fotograaf met alle toeters en bellen gebruikt. Bij zelfs de meest natuurlijk uitziende foto blijkt wel iets van flitslicht, of softboxen, of weet ik veel te zijn gebruikt. En hoewel dat heel interessant is om te lezen, heb ik er zelf eigenlijk nauwelijks iets aan, omdat ik zelden met flitslicht werk, laat staan met externe flitsers, statieven, reflectieschermen en andere hulpmiddelen. Ik ben maar een simpele hobbyist, die juist met zo min mogelijk rommel op stap gaat. En dat wordt het op den duur wat eentonig om bij elke foto weer een verhaal over statieven, speciale flitsers en filters te lezen. Die foto’s zijn dan wel weer fraai, McNally verstaat zijn vak uitstekend. Wel veel glamourachtige portretten en dergelijke, maar goed, dat is wat hij doet.

Nou ja, er staan ook zeker wel wat meer algemene tips in waar zelfs een sloeber als ik wat aan heeft, al zijn dat grotendeels toch een beetje de dingen die ik al vaker heb gelezen (besteed ook aandacht aan de details, ook als je het niet verwacht kun je soms mooie foto’s maken). Uiteindelijk is het voor mij meer een boek om af en toe wat door te bladeren en dan een paar smakelijke anekdotes te lezen over die keer dat hij met Michelle Yeoh onder een helicopter hing, of die keer dat hij vijf camera’s in een moeras verloor bij het fotograferen van een raketlancering. Amusant, maar niet echt een fotografiebijbel.

The Moment it Clicks – Joe McNally
New Riders, 2008
ISBN: 9780321544087

Geef een reactie

