12 maanden, 12 projecten: Juli – Bewerkte foto’s

Collage van een dozijn verschillende bergen.

Collage van een dozijn verschillende bergen.

Deze maand wilde ik eens foto’s gaan bewerken. Niet in Photoshop, maar met de hand. Op internet zie ik regelmatig voorbeelden van foto’s waar op getekend is, of overheen geborduurd of geschilderd, of op wat voor manier dan ook tot collage zijn bewerkt. In een vlaag van blind enthousiasme besloot ik daarom aan het begin van dit jaar dat ik dat ook wilde gaan doen.

Wat blijkt: ik heb niet zo’n talent om foto’s te bewerken. Ik zit klaar met een print van een foto om erop of eroverheen te gaan tekenen, en dan sla ik dicht. Ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik kan ook niet zo goed tekenen, dus het wordt ook nog eens niet zoals ik het me voorstel. Kortom, het valt nog vies tegen om een beetje acceptabele kunst te maken, zelfs als het alleen voor jezelf bedoeld is. Ik heb het geprobeerd hoor. Ik heb zitten tekenen. Maar het is gewoon te slecht. Ik durf het zelfs hier niet eens te posten. Ik accepteer maar gewoon dat het project van deze maand mislukt is.

Alleen de collage, daar ben ik wel tevreden over. Weliswaar is het idee van de gestapelde bergen gejat van internet (kijk op Pinterest bij collage, en je komt vanzelf wel vergelijkbare berglandschapjes tegen), maar het resultaat vind ik toch heel aardig. Hij heeft het zelfs tot de muur van de wc geschopt, in plaats van onderin een la. Maar voorlopig houd ik het toch maar bij gewoon fotograferen.

Geef een reactie

