In het spoor van Hilla Becher

Een van mijn favoriete fotografen is Hilla Becher (1934-2015). Mijn voorliefde voor series, architectuur en industrie komt samen in haar werk. Samen met haar man Bernd legde ze jarenlang zeer gedetailleerd allerlei industriële gebouwen vast. Watertorens, mijnen, fabrieken… Gebouwen waar in die tijd (eind jaren vijftig) nauwelijks belangstelling voor was werden minutieus gefotografeerd met een technische camera, steeds op dezelfde manier, uit verschillende hoeken, en bij bewolkt weer om storende schaduwen te vermijden. De foto’s werden meestal in groepen gepresenteerd: series gelijksoortige gebouwen, of één gebouw uit verschillende hoeken. Behalve met industriële architectuur waren de Bechers ook bekend van hun serie vakwerkhuizen. Zelfde werkwijze: zeer neutraal gefotografeerd, vanuit steeds hetzelfde gezichtspunt krijg je een overweldigend overzicht van de verscheidenheid in vakwerkgevels.

De foto’s spreken mij erg aan omdat die series zo mooi het verschijnsel eenheid in verscheidenheid laten zien. In eerste instantie lijkt zo’n set foto’s bijna identiek, maar als je dan beter kijkt, foto voor foto, zie je de verschillen. Daarbij komt dat ik een zwak heb voor industriële gebouwen. Bladerend door mijn fotocollectie kom ik aardig wat fabrieken en aanverwante gebouwen tegen. De puur functionele, opsmukloze geometrie van zulke gebouwen vind ik erg mooi. Het is niet voor niets dat de eerste serie die ik zelf ooit maakte van watertorens was. En hoe utilitaristisch deze gebouwen ook zijn, vaak zijn ze nog verrassend complex en valt er nog veel aan te zien.

Om wat bewuster in het voetspoor van Hilla Bechter te treden, maakte ik een serie fabrieksfoto’s. Nu heb ik geen technische camera, en ook geen decoratieve oude fabrieken dicht in de buurt. Het werd dus de fabriek op het industrieterrein om de hoek. Ik gebruikte de Yashica D en Fomapan 100 film, om een beetje in dezelfde stijl te blijven. Gelukkig was het ook nog licht bewolkt, voor een vergelijkbare sfeer als bij de foto’s van Becher. Ik had het geluk dat de fabriek in kwestie aan een soort rondlopend kanaaltje ligt, zodat ik vanuit verschillende hoeken goed zicht had. Zo kon ik een klein serietje schieten.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Om het rolletje vol te krijgen, ging ik daarna nog op zoek naar andere fabrieken, maar daar kwam verder weinig uit. Het was dan wel zondag, en het industrieterrein was redelijk uitgestorven, maar ik durfde toch niet al te uitgebreid gaan staan fotograferen door de hekken onder alle bordjes met cameratoezicht en verboden toegang. Weliswaar bleef ik steeds keurig op de openbare weg, en stond ook nergens iets over een fotografieverbod, maar ik had ook weinig zin om door een beveiliger ondervraagd te worden of zo. Het zijn dan ook vrij nondescripte foto’s geworden.

Geef een reactie

