Mja, de Olympus Mju-1

Olympus Mju !, vastgelegd met de Praktica MTL3 en Kodak Ektachrome E200

Olympus Mju !, vastgelegd met de Praktica MTL3 en Kodak Ektachrome E200

Ik deed weer eens een aardige vondst bij de kringloopwinkel: een fraaie Olympus Mju-1 (in Amerika bekend als Olympus Stylus). Ik viel als een blok voor het fijne afgeronde ontwerp, en omdat ik sowieso al een zwak voor Olympus heb (mijn eerste echte camera was een Olympus Trip, ik heb hem nog steeds), dokte ik met liefde €1,50 en nam hem mee.

Het feestje in kwestie. Olympus Mju met Lomography CN 800

De close-ups zijn prima. Olympus Mju met Lomography CN 800

Op papier is de Olympus Mju-1 een heel aangename camera: hij kan film aan van 50 tot 3200 iso, heeft sluitertijden van 1/15 tot 1/500 sec., en een minimum focusafstand van slechts 35 cm. De uit drie elementen bestaande lens heeft een maximaal diafragma van f3,5. Verder heeft de camera autofocus, een motor drive en automatische flits, van energie voorzien door een CR123 (A)-batterij (die ik zowaar nog had, omdat de Olympus AF-10 Twin die ook gebruikt.

Olympus MJU 1 met Efke KB100.

Random portretfoto. Olympus MJU 1 met Efke KB100.

Hij ligt erg prettig in de hand, met zijn ronde ontwerp en spoepel schuivende lensbeschermer. Een beetje als de Olympus XA, maar compacter en ergonomischer. De ideale camera om in een jaszak te laten glijden dacht ik, en vol enthousiasme schoot ik snel twee rolletjes vol. Je kunt je dus wel voorstellen dat ik nogal teleurgesteld was toen mijn foto´s bepaald niet om over naar huis te schrijven waren. Zeker de helft van de foto´s was onscherp!

Tikkie heftige flits. Olympus Mju 1 met Lomography CN 100 film.

Tikkie heftige flits. Olympus Mju 1 met Lomography CN 100 film.

Duidelijk iets niet in orde met de autofocus. Het probleem zit hem voornamelijk in de foto´s van verder weg, de meeste close-ups zijn wel gewoon scherp. Een tikje te enthousiaste flits, dat wel, maar over het algemeen niet slecht. Maar ja, een camera waarvan alleen de close-ups goed zijn, daar heb ik niet zo veel aan. Zonde hoor, want als ik zo de reviews op internet lees, is de Mju normaal gesproken een prima camera. Nou ja, het kan niet altijd feest zijn met de kringloopaankopen…

Onscherp. Olympus Mju 1 met Lomography CN 100 film.

Onscherp. Olympus Mju 1 met Lomography CN 100 film.

Geef een reactie

