FIlm: Fuji Pro 160 S

Een paar weken geleden maakte Fuji bekend dat ze weer eens gingen snoeien in hun filmaanbod. Een hele zwik films zal niet langer in multipacks worden verkocht, maar alleen nog maar als enkele rolletjes. Even sloeg de angst me om het hart toen ik las dat ze zelfs helemaal zouden stoppen met Fuji Pro 160 NS, maar toen ik het bericht beter las bleek dat gelukkig alleen om vlakfilm (4 x 5 en 8 x 10) te gaan. Nog steeds jammer natuurlijk, maar voor mij persoonlijk is het niet zo dramatisch, omdat ik niet in dat formaat fotografeer.

Die Fuji Pro 160 NS heb ik in strikt genomen eigenlijk nog nooit gebruikt. Zoals zoveel producten wordt ook film af en toe herzien, gerebrand of van een nieuwe naam voorzien. Wat er dan daadwerkelijk verandert is (voor mij) niet altijd duidelijk. De Fuji Pro 160 NS is de opvolger van twee aparte films: Pro 160 S en Pro 160 N. De S-variant was met name geschikt voor portretfotografie, omdat hij huidtinten heel mooi natuurlijk wist vast te leggen. De C-variant was wat contrastrijker en had een iets sterkere kleurverzadiging. Als ik de datasheets van de verschillende films die online te vinden zijn vergelijk, lijkt de NS iets meer naar de S-variant te neigen. Ook bij de NS wordt althans expliciet naar portretfotografie met natuurlijke huidtinten verwezen.

Fuji Pro 160 S dus, die heb ik wel gebruikt, zij het niet voor portretfotografie. Maar ook voor andersoortige fotografie is de 160 S een prettige film. Heldere kleuren, een fijne korrel en mooi contrast. Zelfs de niet al te scherpe foto’s met de Diana Mini ogen nog heel aardig, dankzij de goede kleuren. Zou het wit met roze vanĀ bollen knoflook ook onder huidtinten vallen? Ze komen in elk geval mooi op de foto met deze film.

Misschien toch maar eens die NS aanschaffen, voor ook de 35 mm-variant wordt opgeheven.

Geef een reactie

