12 maanden, 12 projecten: Augustus’ cyanotypes

Het is weer zomer, dus was het tijd om cyanotypes te maken. Voor een cyanotype heb je tenslotte zon nodig, en hoe feller die schijnt, hoe sneller het gaat. Ik wilde dit keer eens iets anders proberen. Het mooie van cyanotypes is dat je zelf je lichtgevoelige papier maakt, dus kun je zelf bepalen wat voor soort ondergrond je gebruikt. In het verleden gebruikte ik vooral dik papier of dun karton (om te ontwikkelen moet je de afdruk een paar minuten onder stromend water houden, daarvoor is al te dun papier te kwetsbaar). Deze keer nam ik eens wat andere ondergronden: pagina;s uit oude boeken, de binnenkant van oude filmdoosjes, lege theezakjes, en wat ik verder zoals nog tegenkwam aan verpakkingsmateriaal en dergelijke. Ook maakte ik wat velletjes met de emulsie in een iets decoratievere vorm dan de gebruikelijke ruwe rechthoeken over het hele papier.

Ik had vooral hoge verwachtingen van de boekpagina’s, maar eerlijk gezegd vielen die een beetje tegen. Het effect was niet helemaal zo fraai als ik gehoopt had. Deels omdat de oriëntatie van de tekst meestal niet gelijk liep met de foto (veel van mijn negatieven blijken in de portretstand te zijn, de boekpagina’s niet, daar had ik van tevoren niet goed over nagedacht). Deels ook omdat het gewoon wat suffer oogde dan ik had gehoopt, het plaatje over de tekst.

Daarbij kwam dan nog dat het gestreken (gladde) papier van een van de boeken de lichtgevoelige emulsie niet goed leek te hebben opgenomen. Het eindresultaat was wat vlekkerig en niet heel duidelijk. Iets ruwer papier werkt beter.

cyanotype op een glanzende boekpagina.

cyanotype op een glanzende boekpagina.

De filmdoosjes zijn wel goed gelukt. De vorm van zo’n opengevouwen doosje doet het erg goed met een wat strakkere foto (al vind ik de boom ook heel geslaagd). Ook het idee van de fotografische afdruk op verpakkingsmateriaal van film spreekt me wel aan (en recycling is altijd goed natuurlijk). Ik bewaar nu al mijn lege filmdoosjes, want deze variant is wat mij betreft een blijvertje.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

De andere verpakkingsmaterialen waren iets minder geslaagd. Ik dacht dat het wel aardig zou staan, een afbeelding over wat gedrukte letters en logo’s, maar het is toch net niet helemaal bevredigend. Ook is het wat slappere papier lastiger om mee te werken. Toch, ook weer geen echte mislukking.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

De vormpjes zijn oke. Hierbij is het wel goed opletten dat het negatief helemaal over de vorm heen valt, want, een randje van het negatief is op zo’n afdruk wat storender dan bij de ruwere vormen die ik eerst gebruikte.

Alles bij elkaar heb ik toch wel weer een paar leuke nieuwe manieren om cyanotypes te maken.

Een gedachte over “12 maanden, 12 projecten: Augustus’ cyanotypes

  1. Pingback: Terugblik 2016 | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

