Serie: Episch kamperen

En van de mooie dingen van wandeltrektochten is het wildkamperen. Er gaat niets boven je tent op een verlaten plek midden in de natuur zetten en daar de zon onder zien gaan. Zo, in een klein tentje in een heel groot landschap zonder veel tekens van zogenaamde beschaving krijg je weer een gevoel van hoe groot de wereld eigenlijk is. In de loop der jaren heb ik op heel wat spectaculaire plekjes gekampeerd. Rotsige kommen in de Alpen met een ring van pieken om ons heen, besneeuwde dalletjes in IJsland, richeltjes met uitzicht over wijde dalen, winterse bossen, noem maar op.

Een van de mooiste kampeerplekken was in Noorwegen, in de Hardangervidda. Achter ons een hoge rotsbult met net uit het zicht een enorme gletsjer, voor ons kilometers ver uitzicht over met sneeuw bespikkelde bergen. Het leek alsof de hele hoogvlakte aan onze voeten lag. Toen tegen het begin van de avond de laatste andere wandelaars gepasseerd waren, hadden we de plek voor onszelf n was het alsof we de enigen op de hele Hardangervidda waren.

Van de allermooiste kampeerplek ooit heb ik geen hele duidelijke foto, en al helemaal geen analoge. Maar de plek staat ook zonder foto in mijn geheugen gegrift. Het was tijdens een wintertocht op IJsland. De tenten stonden in een klein smal kloofje, zo beschut mogelijk. Tijdens zo´n noordelijke wintertocht is het te koud om ´s avonds nog lang buiten te zijn, dus ga je vrijwel meteen na het eten naar bed. Om warm te worden voor ik mijn slaapzak in ging, liep ik nog even tegen de rand van het kloofje op. De zon was onder, maar door de witte sneeuw was het niet stikdonker. Ik keep uit over een witte, wijde vlakte in het rare, jonge, IJslandse landschap. Het leek of de hemel drie keer zo groot en uitgestrekt was als elders, en ik voelde met ontzettend klein, maar op een goede manier. Het is moeilijk onder woorden te brengen wat er nu precies zo speciaal aan was, maar het is een van mijn mooiste wandelherinneringen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

