LCA-lookalike Minolta AF-C

Minolta AF-C vastgelegd met de Minolta XG-1 met verlopen Kruidvat 200 film.

Minolta AF-C vastgelegd met de Minolta XG-1 met verlopen Kruidvat 200 film.

De Minolta AF-C is een autofocus 35mm camera met een 6-element 35mm 1:2.8 lens. De ISO is aan te passen van 25 tot 1000. Er gaan 2 × 3 v lithium CR 1/3N of 4 × 1,5 v LR44 batterijen in. De automatische belichtingstijd gaat van from 1/420 s tot 1/8 s, en hij heeft een zelfontspanner. Hij werd gemaakt vanaf 1982, ik weet niet hoe lang (maar hooguit tot 2006, want daarna maakte Minolta geen filmcamera´s meer’.

Ik kocht hem voor €1,50 bij de kringloopwinkel, en laten we wel wezen, dat deed ik alleen omdat hij uiterlijk op de Lomo LCA lijkt. Een stomme reden om een camera te kopen natuurlijk, maar in dit geval pakte het goed uit. De Minolta AF-C is namelijk een prima cameraatje. De lens is prima en produceert mooie heldere plaatjes. Net als de vergelijkbare Olympus XA zit er een speciale flits bij die je aan de zijkant vastschroeft, maar die heb ik helaas niet. Aangezien de sluitertijd tot 1/8e seconde gaat zal ik de flits ook wel niet heel hard missen.

Een voordeel van deze camera is dat ik hem met één hand kan bedienen. Er zijn toch geen instelmogelijkheden, en de beschermkap van de lens gaat soepel genoeg om met één vinger omlaag te schuiven, terwijl hij ook stevig genoeg is om goed dicht te blijven als de camera in mijn laszak zit. Handig als je op de fiets zit bijvoorbeeld. Geen instelmogelijkheden betekent dan misschien weinig controle, maar hij is daardoor wel weer heel makkelijk in het gebruik, en lui als ik ben vind ik dat ook wel weer prettig.

Alles bij elkaar vind ik hem niet zo goed als de Olympus XA, maar zeker een goeie backup-camera voor als ze zonder gedoe mooie scherpe foto’s wil.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

