Geen foto: scenes uit de trein

Vanuit de trein gemaakte foto.

Uit de trein genomen foto met reflecties. Olympus AF 10 Twin met HEMA CN 200 film.

Op het Naardermeer ligt een dun laagje ijs. De rietkragen eromheen zijn bedenkt met rijp. Het is helder en de zonsopkomst zorgt voor een regenbooglucht van zachte pasteltinten – roze, groen, blauw.
Ik zit niet aan het raam en in mijn camera zit monochrome redscale.

Tussen Utrecht en Amsterdam, ’s ochtends tegen achten. We rijden langs het kanaal en ht ochtenlicht heeft een gouden kleur. Langs het kaarsrechte kanaal staat een strakk rij bomen afgetekend tegen de polder Een schip vaart het beeld binnen en een eenzame fietser zwoegt hem tegemoet. Een klassiek beeld.
Voor ik zelfs maar naar mijn camera heb kunnen rijken zijn we er weer voorbee, zijn er weer industrieterreinen, vinexwijk, een wolk voor de zon.

De trein vertraagt voor station Den Bosch. Op een klein gebouwtje staat een leus gekalkt: ALLES KOMT GOED. Zoveel hoopgevend optimisme, daar wil ik een foto van. Maar ik heb geen foto snel genoeg bij de hand. De eerstvolgende keer dat ik met de trein langs Den Bosch kom ben ik voorbereid en zit ik klaar. Het gebouwtje is gesloopt, de leus verdwenen.

De vroege trein, rond zonsopgang. Het is mistig. Boven de zilvergrijze mist steekt alleen de kerktoren van Baarn uit, roze gekleurd door het licht van de opkomende zon. Boven de toren staat een grote volle maan.
Ik heb alleen een camera met zwaar velopen film in klein formaat bij me, en het raam van de trein zit vol lelijke reflecties.

Geef een reactie

