Boek: Gevonden foto

Foto gevonden in een kringloopcamera. Fuji DL 160 Tele met Kruidvat CN 200 film.

Foto gevonden in een kringloopcamera. Fuji DL 160 Tele met Kruidvat CN 200 film.

Ongeveer 200 jaar geleden, toen mijn lief en ik nog in Amsterdam woonden, lazen wij het Parool. Daarin stond op zaterdag (geloof ik) een leuk rubriekje: Gevonden foto. Hierin konden lezers een foto opsturen die ze ergens hadden gevonden – op straat, op de rommelmarkt, in een bibliotheekboek… Hele fotoboeken zijn in de loop der tijd bij het oud vuil beland, dus soms kwam er ook een compleet familiearchief langs. De rubriek probeerde dan de eigenaar te achterhalen, of filosofeerde er gewoon wat bij. Altijd leuke stukjes vond ik.

Daar blijkt  zowaar ook een boek van te zijn, Gevonden foto van Mark Moorman. Het geeft een heerlijke doorsnede van allerlei soorten alledaagse foto’s. Uitgaanspolaroids, visitefoto’s, vakantiekiekjes, pasfoto’s, het komt allemaal langs. Moorman geeft anekdotes uit zijn krantenrubriek, maar bied ook een bredere kijk op de fotografie door de jaren heen. Zo staat er een prachtig stukje geschiedenis in van de straatfotografie in de jaren vijftig (geloof ik, het boek is inmiddels terug bij de bieb…), toen fotografen – al dan niet gewapend met ezeltje of cowboypakje – spelende kinderen op straat fotografeerden om de afdrukjes ’s avonds aan de ouders te slijten.

Foto gevonden in een kringloopcamera. Edixa Tele Flash 200 met Scotch 3M HR 100 110 film.

Foto gevonden in een kringloopcamera. Edixa Tele Flash 200 met Scotch 3M HR 100 110 film.

Daarbij vond ik het ook heerlijk herkenbaar. Veel van de foto’s in het boekje zouden zo uit mijn eigen ouderlijke fotoboeken kunnen komen. Mijn moeder en ik op de kermis gefotografeerd door een straatfotograaf. Verjaardagsbezoek in een kringetje in de woonkamer. Een foto met een halve duim eroverheen. Bij het lezen van Gevonden foto moest ik steeds weer denken aan vergelijkbare foto’s van mezelf. Zo was het boek dus ook nog eens een aardig trip down memory lane.

Zelf heb ik inmiddels ook aardig wat gevonden foto’s. Soms zit er in een camera van de kringloopwinkel namelijk nog een rolletje, waar dan fragmenten uit het leven van onbekende anderen op blijken te staan. Vrijwel altijd heerlijk truttige foto’s vol jaren ’80-kapsels en lelijke interieurs. Met één gedenkwaardig rolletje met een bruiloft erop. Die intrigeert me nog het meest. Wie vergeet er nu zijn bruiloftfoto’s nog voor ze ontwikkeld zijn? Je kunt er hele verha;en bij verzinnen, en juist dat maakt de verloren foto’s zo leuk.

Gevonden foto – Mark Moorman
2014, Bas Lubberhuizen
ISBN 9789059373945

Gevonden bruiloftsfoto. Pentor Super TL met Kruidvat CN 100 film.

Gevonden bruiloftsfoto waar ik met de Pentor Super TL nog een laag bloemen en dergelijke overheen heb geschoten. Kruidvat CN 100 film.

Geef een reactie

