Locatie: Humberstone

Yashica 72E met Kodak Elitechrome EB 200.

Yashica 72E met Kodak Elitechrome EB 200.

Al tijden wil ik graag eens aan urban exploration doen: het verkennen van leegstaande, op decoratieve wijze vervallen gebouwen en daar dan stoere fotoreportages over maken. Omdat ik daar veel te bangelijk voor ben aangelegd (Illegaal! Gevaarlijk! Wat als ik gesnapt wordt! Of door een rotte vloer zak!) is het er nooit van gekomen.

Probeer trouwens in Nederland ook maar eens een fijn half vervallen leegstaand pand te vinden. Grotere landen kunnen zich misschien uitgebreide leegstand van industriële complexen en dergelijke veroorloven, maar hier is de grond al gauw zo duur dat alles wat op is meteen gesloopt wordt om plaats te maken voor een kantoorpand. Of het wordt als erfgoed bestempeld en omgebouwd tot broedplaats of luxe appartementencomplex.

Nu was ik deze zomer op vakantie in Chili, en daar viel mijn oog in de reisgids op de beschrijving van Humberstone, een verlaten mijndorpje op een halfuurtje bussen van een stad die toch al op ons reisprogramma stond (Iquique). De woestijn daar zit vol met nuttige stoffen, en ook nu nog is mijnbouw een belangrijke industrie in Chili. In Humberstone was ooit een florerende salpetermijn, en heel dorp gedijde er uitstekend. Tot de mijn uitgeput raakte, het dorp leegliep, en uiteindelijk verlaten en leeg achterbleef.

Horizon Perfekt met Fuji Sensia II 100

Horizon Perfekt met Fuji Sensia II 100

Ik zag mijn kans op eindelijk wat fijne (soort van) urban exploration foto’s en overtuigde mijn lief ervan dat we hier toch echt naartoe moesten. Het viel niet tegen. Weliswaar is het hele dorp inmiddels een museum, dus van echte exploration is niet echt sprake, maar het is groot en afgelegen genoeg om rond te kunnen dwalen zonder veel anderen te zien (in het laagseizoen althans) en je in een echt spookdorp te wanen. Een paar huisjes zijn ingericht met kleine exposities van werktuigen en huisraad, maar verder zijn de meeste gebouwtjes gewoon in de authentieke, lege, half vervallen staat. Het is er dan ook heerlijk fotograferen. Roestige mijnbouwmachines, verkruimelende golfplaten huisjes, doolhoven van lege kamertjes en gangetjes, een plaatstalen zwembad, ik kon mijn hart ophalen.

Het is wel nog een vak apart om met de filmcamera goede foto’s te maken. De Holga bleek op de B stand te staan (alles onscherp, arg!), de Yashica pruttelde ook wat tegen, en verder is het is al die hutjes natuurlijk knap donker en had ik geen lichtmeter bij me. Maar leuk was het wel. Het smaakt stiekem toch wel naar meer.

Nu eerst die angst nog overwinnen.

Geef een reactie

