Aanwinst: Capital lichtmeter

Capital lichtmeter met hoesje.

Capital lichtmeter met hoesje.

Sinds de lokale Kringloop een dependance in het centrum heeft, loop ik er weer regelmatig even binnen. Die dependance is weliswaar kleiner en wat duurder dan de hoofdvestiging, hij heeft als voordeel dat hij lekker centraal zit, en dat er een selectie van de leukste artikelen uit het grotere kringloopaanbod is gemaakt. Ik heb er de afgelopen weken toch al een paar keer een aardige vondst gedaan. Vandaag liet ik de drie (!) Agfa Isola’s en de handvol spiegelreflexen aan me voorbijgaan (wegens mijn halfslachtig volgehouden cameramoratorium), maar de vintage lichtmeter voor een knaak kon ik toch niet weerstaan.

Nu heb ik al wel drie lichtmeters (waarvan er overigens maar eentje werkt), maar ja. Het zijn zo’n lekkere, kleine, verzamelbare dingetjes he? En niet dat ik op zo’n nieuwe verzameling zit te wachten, maar 2,50! In het originele leren tasje! En hij is maar klein. De Capital CDS lichtmeter.

Er valt maar weinig te vinden over het ding. Zoals één verzamelaar het stelt: “Capital Deluxe is made by anonymous Japanese manufacturer in ca. 1960. An identical meter is marketed also with names Kopil, Kinox and Stitz. The Japanese light meter industry was a mysterious one. Nobody seems to know who manufactured what, because Japanese had a complicated system of subcontractors and different brand names. It is even suspected, that there may have been only one or two factories who manufactured all the light meters.”

In tegenstelling tot mijn vertrouwde seleniummeter, werkt deze met CDS, een ander natuurkundig proces, wat inhoud dat er een batterij in moet. Helaas dan weer net een batterij die niet meer in de handel is (want nogal slecht voor het milieu). Er zijn wel een soort adaprorhulsjes te krijgen waar een meer courante batterij ij past, maar 35 dollar om zo’n kringlooplichtmere aan de praat te krijgen vind ik toch wat gortig.

Het is er dus eentje voor de collectie nutteloze fotografiegadgets. Het kunnen niet altijd toppers zijn.

Geef een reactie

