Zwart-wit-geel: Impossible Project Silver Shade film

pola

Het verhaal van The Impossible Project mag inmiddels wel bekend verondersteld worden: nadat Polaroid stopte met de productie van film, namen een paar ex-medewerkers de fabriek in Enschede over en begonnen hun eigen film te maken en op de markt te brengen. Je ziet het vaker tegenwoordig (zie ook het Italiaanse Ferrania) en ik juich het van harte toe. Al die prachtige Polaroid-camera’s hoeven dus niet bij het oud vuil, er kan nog mee geschoten worden dankzij Impossible.

Bijvoorbeeld met Impossible Silver Shade film, de zwart-witvariant. Nou ja, zwat-wit… De meeste foto’s neigen naar een tijdje meer naar sepia. De SIlver Shade is niet bijster stabiel. Nu heb ik de meeste van mijn film ook in de uitverkoop van B-materiaal gekocht, met een waarschuwing dat ze de kwaliteit niet kunnen garanderen, maar ook de verse film die ik eerder kocht is inmiddels behoorlijk geel uitgeslagen. Er zijn vast allerlei disclaimers van toepassing over de film op de juiste temperatuur bewaren en zo, maar film die zo idioot gevoelig is voor temperatuur en vocht en weet ik veel is wat mij betreft gewoon niet erg praktisch, zeker als je ruim 20 euro voor 8 foto’s betaalt.

Muurhuizen met Polaroid 640 en Impossible PX Silver Shade film.

Meteen na ontwikkelen (dat een half uur tot een uur duurt) zijn de foto’s wel zwart-wit. Ze neigen naar overbelichting, maar dat kan ook aan mijn camera’s liggen. Na verloop van tijd verkleuren ze dan van sepia naar geel. In de ergste gevallen treedt er een soort kristalvorming op. Reuze interessant, maar toch een beetje jammer van de foto. Gelukkig scan ik al mijn foto’s altijd meteen in (kan ik meteen het contrast wat opkrikken) .

Zie bijvoorbeeld onderstaande foto van het hunebed. Die begon redelijk oke, maar na een paar weken was er weinig meer van over, was het een vage gele blob geworden. Toch jammer.

Nou ja, dat is wel een extreem geval. De meeste foto’s lijken in een iets minder blobbig geel stadium te blijven steken. Het hangt ook een beetje van de belichting is: foto’s die niet al te licht of overbelicht zijn houden het beter uit. Ook scheelt het als je het hele pakje film vrij snel volschiet. Naarmate de film langer in de camera zit, neemt de kwaliteit af.

Ondanks dit alles vind ik het toch leuke film om mee te pielen. Ach, en het is misschien ook geen helemaal eerlijke beoordeling. De laatste keer dat ik Impossible zwart-witfilm kocht is al zeker anderhalf jaar geleden (en dat was verlopen film in de aanbieding). De mensen van Impossible blijven sleutelen aan hun producten, en de film die nu in de handel is, is niet de film die twee jaar geleden in de handel was. Waarschijnlijk dat het met een volgend pakje film wel weer reuze meevalt.

Geef een reactie

