#Staybrokeshootfilm

pola

Retedure Polaroid 640 met Impossible Color Protection PX680.

Retedure Polaroid 640 met Impossible Color Protection PX680.

Een van de populaire hashtags onder analoge fotografen op Instagram is #staybrokeshootfilm – blijf blut, schiet film. Een waar woord. Film is nog altijd redelijk goed verkrijgbaar, maar het wordt wel steeds duurder. Vooral instantfilm is achterlijk duur.

Koploper in prijs was tot voor kort Impossible, met ongeveer 20 à 21 euro per pakje van 8 foto’s (Spectra is iets duurder dan 600 en SX-70). Minstens € 2,50 per foto dus. Impossible doet ook wel aan afprijsacties, maar dan gaat het meestal om verlopen of B-kwaliteit. Wil je gewoon een pakje verse kleurenfilm, dan betaal je 20 euro.

Fuji FP-100 was aanvankelijk goedkoper (18 euro, meen ik mij te herinneren dat ik de laatste keer betaalde voor een pakje van 10 foto´s). € 1,80 per foto dus, nog steeds niet spotgoedkoop. Een maand of wat geleden kondigde Fuji echter aan te stoppen met de productie van FP-100, en sindsdien is de prijs gestegen. De al geproduceerde film wordt nu opgemaakt, en zal wel duurder worden naarmate de voorraad slinkt. Nu al betaal je afhankelijk van de webwinkel tussen de 25 en 29 euro. Met wat rondshoppen op internet kun je het wel goedkoper vinden, maar als je geen zin hebt in vage Ebay-deals en bij een bekeurmerkte webshop wil bestellen, kruipt het al aardig richting de 30 euro.

Mijn laatste instant-aanwinst, een Diana F+ Instant Back, gebruikt Fuji Instax mini film, en dat is nog de betaalbaarste van het stel (een belangrijke reden om de Instant Back aan te schaffen). Met twee pakjes van 10 foto’s voor 15 euro bij de HEMA, is hij niet alleen het goedkoopste, maar ook nog eens het makkelijkste te krijgen. En bovendien erg in de mode, dus Fuji zal voorlopig nog wel doorgaan met deze film. Desalniettemin komt dit ook al op € 0,75 per foto. Een schijntje vergeleken met de andere instantfilms natuurlijk, maar nog altijd aan de prijs als je het vergelijkt met 120 en 35 mm film.

Als je erover nadenkt, is het eigenlijk raar dat ik meestal te gierig ben om een rolletje dure diafilm te kopen, terwijl ik wel instantfilm koop. Neem bijvoorbeeld Fuji Provia 100F film. Een 35mm rolletje kost bij Lomography.com (niet de goedkoopste winkel, maar ook weer niet de allerduurste) 13,90. Maar dat is wel een rolletje van 36, dus uiteindelijk maar 39 cent per foto. De helft van de goedkoopste instantfilm dus. En de meeste film is nog altijd een stuk goedkoper dan Fuji diafilm (die ook niet meer gemaakt wordt).

Zo bekeken kan ik mijn instantcamera’s eigenlijk maar het beste aan de wilgen hangen en me te buiten gaan aan zeldzame 35mm film. Maar goed, als ik rationeel zou denken over fotografie had ik natuurlijk sowieso allang al die analoge camera’s aan de straat gezet en schoot ik alleen nog maar digitaal.

Voorlopig wint de magie van de instantfilm het toch nog van de prijs.

#staybrokeshootinstant

 

5 gedachtes over “#Staybrokeshootfilm

  1. Daarom ben ik ook zo zuinig met instant film. Ik heb geen Instax-toestellen/backs liggen, maar wel Spectra, SX-70 en een Polaroid Colorpack II. Ik heb veel ingekocht. Bij de Spectra was dat helaas duurkoop, omdat de eerste generatie Impossible film gewoon waardeloos was. Over de huidige generatie durf ik nog niet zoveel te zeggen, aangezien ik die nog uit moet testen. Was tevens de laatste Spectra-film in de winkel waar ik mijn instant film haal, dus ik had geluk 😉

    Gewone kleurenfilm heb ik nog heel veel van liggen, ook bijna geen cent voor betaald. Diafilm wordt iets schaarser, maar ik heb er nog een paar rollen van liggen (Elitechrome). Ik heb wel heel veel diafilm voor mijn 220-back, omdat bijna niemand 220 gebruikt. Ik vind het ideaal, geef maar hier 😛

    • Jaaah, die eerste generatie Impossible-film… Niet de beste inderdaad. 😛
      Is 220 trouwens niet hetzelfde als 120, maar dan langer? Ah, geen papier erachter, leert Wikipedia me… Goeie niche, als niemand het gebruikt en jij wel!

  2. Om eerlijk te vergelijken moeten we denk ik wel even het formaat van de foto meenemen: Bij Instax Mini is dat op bankpas-formaat, dus echt klein en ongeveer de helft van een Polaroid/Impossible foto. Zou dus beter zijn om te vergelijken met Instax Wide, dat nog steeds goedkoper is dan Impossible trouwens.
    Maar dat vierkante formaat heeft toch wat speciaals, want Fujifilm komt er nu ook al mee (Instax square: http://instax.com/square/).

    En vanwege het feit dat je (bijna) meteen een afdruk in handen hebt, zou je bij de gewone fotorolletjes de kosten voor ontwikkelen en afdrukken moeten meerekenen…

    Blijft staan dat ik met instant foto’s (ik heb een Polaroid 1000 met wat recentere Impossible SX-70 film) ook altijd een drempel moet overwinnen om op die knop te drukken: voor je het weet verknal je weer een paar euro.

    Gelukkig maakt Fujifilm nog wel wat diafilm trouwens, volgens mij Velvia 50 en Velvia 100 en Provia 100F, maar wel in steeds minder formaten.

    • Met dat formaat heb je wel een punt natuurlijk. Al moet ik zeggen dat ik juist wel gecharmeerd ben van het Mini-formaat, al was het maar omdat de bijbehorende camera kleiner is. Ik fotografeer veel onderweg op reis, en dan is een kleinere camera wel een serieus voordeel. Ik ben benieuwd wat die Instax Square voor iets gaat worden, het ziet er wel mooi uit. Maar ja, weer een camera…

      Overigens is dat weer een punt waar Impossible voor mij beter scoort: verschillende soorten film voor dezelfde camera. Behalve zwart-wit en kleur, en een hele serie gekleurde randjes, hebben ze ook nog regelmatig die duotoonfilms (rood-zwarte duchrome op het moment, en geel-zwart, en ze hadden op een gegeven moment ook magenta). Je moet er van houden (ik ben er niet over uit of ik dat doe), maar het is wel weer wat extra keus zonder een andere camera aan te moeten schaffen.

      • Ja, die camera’s voor Instax Wide van Fujifilm en Lomography zijn veel te groot en bulky om mee te nemen op reis. Mijn Polaroid 1000 is ook een onhandig formaat, hij lijkt een beetje op die nieuwe I-1 van Impossible. Die I-1 film van Impossible is trouwens wat goedkoper (€ 18) omdat er geen batterij in het pack zit. Ik denk dat dat ook de reden is dat Fujifilm met een vierkant formaat komt, om een vergelijkbaar product aan te bieden (camera + film). Instax is ontzettend booming dus dan is diversificatie (meer varianten) logisch.

        Fujifilm heeft overigens ook wel kleurrijke varianten van de Instax Mini film, maar dan met Hello Kitty en andere designs meer gericht op de Aziatische en/of jongeren-markt.
        En bij Impossible lijken ze nu te focussen op de 600-films met allerlei varianten. Voor de SX-70 en Spectra film is er weinig mee te kiezen in de Impossible webshop.

Geef een reactie

