Kodak Portra 160 NC

Kodak Portra 160 film is een van die films die ik voor heel andere dingen gebruik dan waar hij eigenlijk voor gemaakt is. Portra, de naam zegt het al, is bij uitstek geschikt voor portretfotografie, maar daar ben ik dan weer helemaal niet goed in. In de praktijk gebruik ik hem dus gewoon voor de landschaps- en natuurfoto’s die de bulk van mijn fotoproductie vormen.

Hij lijkt erg op de Fuji Pro 160, en niet alleen wat emulsie betreft. Ook de Kodak Portra was er oorspronkelijk in twee versies, VC (Vivid Color) en NC (Natural Color), en tegenwoordig nog maar in één. Ik heb voornamelijk de NC-variant gebruikt.

Als je de laatste foto’s die ik met de Portra NC nam ziet, zou je misschien zeggen dat het eerder vivid dan natural color is, maar het is toch echt heel natural. Chili op 3500 meter heeft echt deze kleuren. Nou ja, de meeste foto’s zijn heel naturel, hier en daar zit er eentje bij met een wat roze zweem. Het was dan ook verlopen film. Maar toch, ook bij de andere foto’s zijn de kleuren mooi naturel. Daarbij heeft hij ook een hele fijne korrel, wat vooral fijn is als je de film in een halfframecamera gebruikt en je dus kleine negatieven hebt. Bij elkaar een heel prettige film, die naar mijn volstrekt subjectieve mening net dat tikje meer klasse heeft dan de gewone 200 iso kleurenfilm die ik meestal gebruik.

Van de Porta 160 VC vind ik in mijn archief maar één rolletje terug. Geschoten met de Agfa Clack, dus het zijn maar weinig foto’s. Bovendien uit de tijd dat ik nog niet zelf ontwikkelde, dus het zijn scans van afdrukken (ergens moet ik nog wel de negatieven hebben, maar waar…) . Niet echt geschikt voor een goede vergelijking dus. Toch een voorbeeldje, voor de leuk.

Agfa Clack met Kodak Portra 160VC

Agfa Clack met Kodak Portra 160VC

Geef een reactie

