Terugblik 2016

Het einde van het jaar is de tijd voor de terugblikken. Over 2016 in het algemeen zwijgen we verder maar, hoe eerder dat vergeten is, hoe beter. Duimen dat WO3 nog even uitblijft, een voedselvergiftiging op het jaarlijks tirannenbanket wat dictators velt ter compensatie van Bowie, Prince en Carrie Fischer, en snel over naar de fotografie dan maar.

Met de projecten is het dit jaar redelijk goed gegaan, ik ben niet ontevreden. Natuurlijk leverden ze niet allemaal even briljante foto’s op, maar over het geheel genomen heb ik alles wat ik van plan was uitgevoerd. Goed, de imitatie-revolog was niet echt een succes, maar dat werd dan weer gecompenseerd door de spectaculaire Aerochrome-foto’s. De cyanotypes en image transfers zijn mooi geworden, en zelfs de bewerkte foto’s zijn uiteindelijk best oke geworden. Ik heb weer de nodige oldschool fotografietechnieken geoefend zoals pushing en pulling, en oude foto’s hergefotografeerd. De zwart-witinfrarood kostte in het begin wat moeite, maar leverde na wat oefenen toch ook een aantal fraaie plaatjes op.

Bij mijn voornemens een jaar geleden noemde ik ik ook nog wat kleinere voornemens, zoals het weer eens gebruiken van wat minder favoriete camera’s als de Olympus Twin en de Widelux, en nieuwe architectonische bloemen en solargraphs. Ook die plannen heb ik weten uit te voeren. Daarnaast zag de nieuwe rubriek “In het voetspoor van…”, waarin ik fotografen die ik bewonder probeer na te volgen, het licht.

Ook buiten de projecten om was het een productief jaar. Ik tel in mijn archief toch zo’n 70 volgeschoten rolletjes film. Dat loopt toch aardig richting de 2000 foto’s. Die zijn niet allemaal briljant, maar al doende leert men, en gedaan heb ik ik elk geval zeker.

Alles bij elkaar fotografisch gezien helemaal geen slecht jaar.

Als uitsmijter dan weer een compilatie met een best-off van de maandprojecten.

Geef een reactie

