12 maanden, 12 projecten – December: panoramische straatfotografie

December. Rotterdams panorama. Lomography Spinner 360 met Ilford FP4+ 125.

December. Rotterdams panorama op uitgestorven stationsplein. Lomography Spinner 360 met Ilford FP4+ 125.

Het laatste project voor 2016 was de panoramische straatfoto. Laat ik er meteen maar voor uitkomen: dat was geen succes. Ik denk dat ik me er maar bij neer moet leggen dat in mij geen straatfotograaf schuilt. Ik mis de scherpe blik voor opmerkelijke of sprekende situaties en mensen, heb niet het geduld om een paar uur lang op een veelbelovende straathoek rond te hangen, en niet genoeg lef om zomaar mensen die ik niet ken te fotograferen.

Rotterdams panorama. Lomography Spinner 360 met Ilford FP4+ 125 film.

December. Rotterdams panorama op weg naar het museum. Lomography Spinner 360 met Ilford FP4+ 125 film.

Ik heb het wel geprobeerd, maar niet al te fanatiek. Het kwam er aanvankelijk op neer dat ik één rolletje met de Spinner heb volgeschoten in het grootstedelijk Rotterdam. Daar moest ik toch wel wat mooi straatbeeld zien te vangen, dacht ik. Helaas, op een doordeweekse ochtend zijn de straten vrij leeg in het Rotterdamse, zo blijkt. Alleen mijn lief en ik kwamen zo op de foto. Tegen dat we in drukkere oorden kwamen, was mijn rolletje alweer vol. Dat gaat snel met de Spinner, vooral als je niet oplet en een rolletje van 24 neemt in plaats van 36.

Ze zijn verder prima gelukt hoor, het blijft een fotogenieke stad. Maar echte straatfotografie is het niet zo zonder mensen, eerder architectuurfotografie of zo.

Aanvankelijk was ik ook nog van plan geweest een rolletje vol te schieten met de Horizon Perfect, maar ik kon niet genoeg enthousiasme opbrengen voor de Amersfoortse winkelstraten om daadwerkelijk de kille winterdagen vlak voor de feestdagen te trotseren. Uiteindelijk heb ik dan toch nog maar een extra rolletje met de Spinner volgeschoten. Die film blijkt echter tamelijk aftands te zijn, waardoor de foto´s nogal rood en onderbelicht uitvallen. Ook niet echt wat ik voor ogen had.

De minst onderbelichte van het stel. Lomography Spinner 360 met Fuji Superia X-Tra 400.

De minst onderbelichte van het stel. Lomography Spinner 360 met Fuji Superia X-Tra 400.

Bij deze foto´s wordt wel duidelijk dat de Spinner niet echt geschikt is voor straatfotografie. De camera heeft weliswaar een maximale beeldhoek, om herkenbare mensen in beeld te krijgen moeten die wel behoorlijk dichtbij zijn. Dus of je moet genoeg lef hebben om met je camera vlakbij iemand te gaan staan, of het moet echt behoorlijk druk zijn, waardoor dat vanzelf gaat.

Nou ja, ik heb er in elk geval van geleerd dat de Spinner zich – zolang je niet per se mensen op de foto hoeft – goed leent voor foto´s in de stad. Hij is wat onhandig van vorm, maar neem je de moeite hem toch mee te nemen, dan krijg je er wel fraaie plaatjes voor terug (als je tenminste film neemt die lichtgevoelig genoeg is.

December. Rotterdams panorama. Lomography Spinner 360 met Ilford FP4+ 125.

December. Rotterdams panorama. Lomography Spinner 360 met Ilford FP4+ 125.

Geef een reactie

