In het voetspoor van Kim Boske

Door een stom misverstand was een hele serie foto’s met mijn nieuwe Holga mislukt – ik had ze per ongeluk in de B-stand genomen, waardoor ze onscherp waren. Toch zaten er ook nog wel een paar aardige foto’s bij, zoals deze.

Schilderachtige boom. Holga 120 CFN met Fuji Provia 400X film.

Schilderachtige boom. Holga 120 CFN met Fuji Provia 400X film.

Hij lijkt zowaar wat op een schilderij, vooral langs de randen niet bepaald scherp, maar toch ook weer niet extreem onscherp. Hij doet me ergens wel wat denken aan het werk van de Nederlandse fotograaf Kim Boske, en dan met name haar serie Mapping. Deze foto’s tonen min of meer vrijstaande bomen die er op het eerste gezicht vrij normaal uitzijn. Bij nadere beschouwing zie je dat die bomen aan de randen wat wazig zijn, alsof ze bewegen in de wind. Het zijn echter composities van steeds verschillende foto’s van dezelfde boom. Over elkaar heen zie je zo in één oogopslag de boom op verschillende tijden en vanuit verschillende hoeken. De tijd en ruimte in een stilstaand, plat beeld gevangen. Ik vind het prachtige foto’s.

De foto’s van Boske zijn (voor zover ik kon opmaken uit onder andere dit filmpje waarin ze over de serie vertelt) samenstellingen van meerdere foto’s die (ik denk in Photoshop) over elkaar heen zijn gemonteerd. Maar dat kan natuurlijk makkelijker, door gewoon meerdere foto’s over elkaar heen te maken.

Nu had ik toevallig nog precies één foto in mijn Diana zitten. Daarmee toog ik naar de Korte Duinen, waar ik een vrijstaande boom uitzocht waar ik omheen liep. Drie keer drukte ik af, van drie kanten. Ik wilde het ook weer niet te vaak doen, omdat ik bang was de foto te overbelichten. Achteraf had het nog wel een of twee keer gekund misschien. Toch ben ik er wel tevreden mee. Die van Kim Boske zijn mooier, beter uitgelijnd en belicht, maar deze heeft toch ook wel wat vind ik.

Een boom uit drie hoeken. Diana F+ Instant Back met Fuji Instax Mini film.

Een boom uit drie hoeken. Diana F+ Instant Back met Fuji Instax Mini film.

Geef een reactie

