Ektachrome E200

Zoals al eerder gemeld gaat Kodak zijn Ektachrome-film opnieuw op de markt brengen. Waarschijnlijk beginnen ze met de 100-iso-variant, maar ik hoop dat ook de Ektachrome E200 een comeback mag maken. Ik vind het namelijk een fijne film. Niet dat ik die nu superveel gebruikt heb, maar de paar rolletjes die ik ermee heb volgeschoten bevielen goed. Elk van de rollen leverde weer een wat ander resultaat, maar die resultaten waren wel steeds de moeite waard.

Het meest verbaasd was ik eigenlijk over de foto’s die ik met de Horizon Perfekt maakte: volstrekt natuurlijke, heldere, kleuren. Let wel: ik gebruik voor al mijn kleurenfilm dezelfde C-41 chemie, dus ook voor de Ektachrome diafilm. Normaal levert dit crossprocessen toch altijd wel iets van een kleurverschuiving of zo op. Maar in dit geval produceerde het dus helemaal natuurlijke kleuren. Niet verkeerd.

De foto’s de ik met de Praktica MTL3 spiegelreflex nam, zijn misschien wel mijn favorieten. Een lichte neiging naar een soort goudgroen met tegelijk verzadigde roodtinten. Dit komt terug in de foto’s die ik met de Yashica 72E maakte. Een deel ervan heeft duidelijk felgroene kleurzweem, bij een deel hebben de roodtinten meer de overhand. Dit zal deels liggen aan mijn manier van scannen, en deels aan de belichting. Zie bijvoorbeeld de twee foto’s die vlak na elkaar zijn genomen, maar elk een andere kant op: de een is vooral in de lucht groeniger dan de ander. Ik vind beide varianten wel wat hebben, maar als ik moet kiezen zijn de roodachtige het mooiste.

Dit soort verzadigde kleuren en kleurverschuivingen is waarom ik diafilm crossproces. De Ektachrome E200 voldoet daarin uitstekend aan mijn verwachtingen. Duimen dus dat ook deze film een reïncarnatie krijgt en ik niet meer afhankelijk ben van verlopen restpartijen.

Geef een reactie

