Vondelparkreigers

Ik kwam in mijn fotoarchief zowaar nog een voltooid mini-reeksje tegen. Voltooid, omdat ik sinds ik in een nieuw kantoorpand zit, eigenlijk nooit meer in het Vondelpark kom. Zo kan ik dus ook nooit meer de reigers bovenop een lantaarnpaal fotograferen. Jammer, want het was altijd een leuk gezicht, die stakerige vogels op een stakerig stuk straatmeubilair. Of was, ze zullen er nog steeds wel zitten. Alleen zit ik er niet meer.

Ze zaten daar natuurlijk niet zomaar. Die lantaarnpaal bood een goed zicht op de hotdogstand beneden, en eventuele weggegooide worstjes. Wie in een reiger een majestueur stuk natuur ziet komt in het Vondelpark een tikje bedrogen uit: ordinaire schooiers zijn het, groot uitgevallen, vleesetende stadsduiven. Nou ja, dat is natuurlijk ook natuur: profiteren van wat de omgeving je biedt.

Die lantaarnpaal was trouwens voor de wat verlegener exemplaren, er drentelden vaak nog wel een of twee wat dichter bij de hotdogstand, tot vreugde van de fotograferende toeristen. En van mij natuurlijk, al had ik dus een zwak voor de vogels op de lantaarnpaal. Die staken zo lekker af tegen een (soms) blauwe lucht.

Bovendien ben ik toch een beetje op mijn hoede voor reigers, sinds ik de documentaire Schoffies zag. Ze hebben blijkbaar nog wel eens de neiging om naar iemands ogen te pikken, al zal je dan allicht wel wat dichterbij moeten komen dan in het park meestal lukte. Een geweldige film trouwens, vol schooiende vogels en maffe (maar lieve) mensen. Hij is zowaar online te zien, bij de NPO. Mijn favoriete beeld uit de film is de reiger die op kerstochtend hoopvol bij een FEBO-filiaal op wacht staat, in de hoop op zijn dagelijkse kipkluif. Treurig en hilarisch tegelijk.

Nou ja, de reigers dus:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

