Aanwinst: Ricoh 500 G

Ricoh 500 G.

Bij een routinebezoekje aan de kringloopwinkel kwam ik zowaar weer eens iets leuks tegen, een Ricoh 500 G. Dat was lang geleden, want de laatste tijd is er op cameragebied weinig te beleven bij de kringloop. Alle mooie dingen zijn langzamerhand al bij andere  verzamelaars beland denk ik, of liggen voor te veel geld in de hipsterdependance (die helaas niet meer in het centrum zit, maar ergens ver weg in een buitenwijk). Het waren de laatste paar keer dat ik er was ofwel spiegelreflexen, maar daar heb ik er al genoeg van, ofwel jaren ’90 dingen point-and-shoots, en die boeien me niet zo. Maar zowaar dit keer dus deze Ricoh.

Plus: de camera’s lagen niet meer in een afgesloten vitrinekast! Het kastje is nu in gebruik voor film- en videocamera’s. Alleen een kluitje losse lenzen liggen nog achter slot en grendel. Maar die hoef ik toch niet, dus dat geeft niet. Ik kon dus weer lekker op mijn gemak overal aanzitten zonder dat er een medewerker over mijn schouder meekijkt. Niet dat ze niet mogen meekijken, maar ik voelde me altijd een beetje opgejaagd omdat ik zo iemand ook weer niet te lang wilde laten wachten om vervolgens toch niks te kopen.

Er lagen ook nog twee andere potentiële leuke camera’s – een Kodak instamatic in het klassieke vierkante model, en nog iets waarvan ik alweer ben vergeten wat het was, alleen dat ik erover getwijfeld heb. Die zagen er echter allebei vrij slecht uit, en van de ene (niet de Instamatic) leek de sluiter het niet te doen. Al kan dat aan een lege batterij liggen. Anyway, mijn oude voornemen om minder camera’s te kopen getrouw hield ik het bij de Ricoh.

Die ziet er behoorlijk goed uit, alleen heb ik de vergane lichtzegeling (hoe noem je dat eigenlijk in het Nederlands? Light seal dus) eruit moeten poetsen. Dat was ooit een soort schuimrubber, maar inmiddels kruimelige, zwarte prut. Een kleine moeite, en nu heb ik een fraaie rangefinder in de collectie. Hij is helemaal handmatig in te stellen (diafragma, sluitertijd, iso, focus), maar heeft ook een ingebouwde lichtmeter. Die werk bij mij niet, omdat er een batterijtje in moet, en het klepje van het batterijvakje ontbreekt. Mocht ik nog eens een geschikt batterijtje vinden, dan is er vast wel wat op te vinden. Eerst zo maar eens proberen.

Ricoh 500 G, boven. Ricoh 500 G, achter.

4 gedachtes over “Aanwinst: Ricoh 500 G

  1. Pingback: Het valt allemaal niet mee | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

