12 maanden, 12 projecten: Januari – Camera Porn

Yashica D vastgelegd met de Minolta XG-1 en Kodak CN 800 film.

Yashica D vastgelegd met de Minolta XG-1 en Kodak CN 800 film.

Als eerste project van 2017 stond de camera porn op het programma. Oftewel een serie mooie foto’s van mijn cameraverzameling. Over het algemeen neem ik van elke camera die ik aanschaf een foto, voor de leuk, en om bij blogjes over die camera te kunnen plaatsen. Soms blijken die foto’s niet helemaal goed gelukt en vergeet ik daarna een betere te nemen.  Dat zou ik nu eens even helemaal goed maken.

Ik ben nog steeds erg tevreden met de foto’s die ik vorig jaar tijdens mijn bokeh-project van mijn Diana’s maakte.  Bovendien heb nogal de neiging heb goed gelukte foto´s opnieuw te maken. Ik besloot dus een nieuwe poging tot bokeh-cameraportretten te doen.

Praktica MTL-3 vastgelegd met de Minolta XG-1 en Kodak CN 800 film.

Praktica MTL-3 vastgelegd met de Minolta XG-1 en Kodak CN 800 film.

Een zwarte fleecedeken over de kast werd de achtergrond, lampjes ervoor, modelcamera op een gezellig ondergrondje, gebruikscamera op een statiefje met een bokeh-filter ervoor, en schieten maar. Een heel rolletje vol prachtige cameraportretten. Dacht ik. Alleen bleek na ontwikkelen dat ik in mijn opstelling toch wat te weinig lampen had gebruikt. Vrijwel alle foto’s waren onderbelicht. De theorie van een camera op een statief zetten en dan de automatische belichting van de camera zijn werk laten doen is in de praktijk niet helemaal onfeilbaar. Wijze les: toch die extra schemerlamp aanslepen., ook al is het gedoe.

Er zaten uiteindelijk nog wel een paar acceptabele plaatjes bij, maar zo mooi als mijn foto’s van vorig jaar waren ze toch niet. Had ik ook kunnen weten, want opnieuw gemaakte foto’s vallen vaak tegen.

De Agfa rapidjes vastgelegd met de Yashica D en Foma Fomapan 400 film.

De Agfa rapidjes vastgelegd met de Yashica D en Foma Fomapan 400 film.

Nog maar een poging dus, dit keer bij daglicht. Met een paar lichthouten panelen (nog over van de al lang niet meer nieuwe keuken, wie wat bewaart die heeft wat) maakte ik naast het raam een opstelling. Een plaat als ondergrond, een tweede als achtergrond. Licht vanaf het raam, en van een lampje aan de andere kant. Dit keer gebruikte ik de Yashica D met close-uplens en zwart-witfilm.

Minolta XG-1 vastgelegd met de Yashica D en Foma Fomapan 400 film.

Minolta XG-1 vastgelegd met de Yashica D en Foma Fomapan 400 film.

Het resultaat is vrij aardig. Ik ben er nu wel achter dat je voor dit soort studiofotografie niet snel te veel licht hebt. Nog steeds zijn de foto’s hier en daar een tikje te donker. Ook is de Yashica te zwaar voor mijn ministatiefje, en mijn opstelling had net niet de handigste hoogte om goed stabiel te kunnen zitten of staan, waardoor ik het idee heb dat ik er met de focus soms net naast zat. Ik heb weliswaar een zo klein mogelijk diafragma gebruikt, voor maximale scherptediepte, maar met zo’n close-uplens komt het toch nog wel nauw. Nou ja, toch zijn het fijne plaatjes geworden. Misschien dat ik binnenkort nog eens een rondje doe, ik weet nu weer een beetje beter waar ik op moet letten (licht!).

Reflekta II vastgelegd met de Yashica D en Foma Fomapan 400 film.

Reflekta II vastgelegd met de Yashica D en Foma Fomapan 400 film.

Kodak Instamatic vastgelegd met de Yashica D en Foma Fomapan 400 film.

Kodak Instamatic vastgelegd met de Yashica D en Foma Fomapan 400 film.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s