Een fotoboek van Saal-Digital

Fotoboek met matte kaft.

Zoals zo veel mensen sla ik normaal gesproken de advertenties op social media bijna automatisch over. Maar op Instagram zag ik zowaar een advertentie waar ik nieuwsgierig door werd: fotografen gezocht om een fotoboek te maken. Het Duitse bedrijf Saal Digital is klaar om als Saal Digital Nederland de Nederlandse fotoboekenmarkt te gaan veroveren en gaf bij wijze van promotie actiecodes weg om een fotoboek te maken. Mijn fotoboekenproject staat weliswaar pas in december op het programma, maar dit was natuurlijk een mooie buitenkans.

Na een vragenlijstje in te hebben gevuld kreeg ik een paar dagen later een actiecode waarmee ik een fotoboek ter waarde van 40 euro kon maken. Enige tegenprestatie die Saal vroeg was een eerlijke recensie op social media. Goeie (en goedkope…) marketing voor hun, leuk voor mij. Hierbij dus.

Fotoboek.

Software
Het downloaden van de benodigde software was makkelijk zat. Drie keer klikken en ik kon aan de slag.Ik maak mijn fotoalbums normaal bij Albelli, dus het was even wennen dat de software net wat anders werkte, maar verder was het overzichtelijk genoeg.

Je begint met het kiezen van het boek dat je wil maken. Gebonden, soft-cover, ringband, extra dikke pagina’s… En dan het formaat. Die keuze is niet overweldigend groot, maar vooruit. Ik koos voor “28 x 19 – A4, liggend”, wat het beste aansloot bij wat ik zocht. Eigenlijk houd ik niet van boeken op A4-formaat (beroepsdeformatie…), maar anders werd het ofwel heel groot (A3), ofwel heel klein. Na levering bleek het ook geen A4 te zijn, maar smaller (had ik kunnen weten, A4 is ongeveer 21 x 30). Niet erg, maar noem het dan ook geen A4. Goed, een beroepsgedeformeerde kniesoor die daarop let, want het smallere formaat is mooier dan echt A4.

Volgende stap is het omslag. Je kan kiezen voor nepleer of -hout (duur), of glans (zonder extra kosten), en nog wat toeters en bellen. Ik koos de goedkoopste optie. Je komt nu in een programma waarin je een automatisch sjabloon kan kiezen, je boek automatisch kan laten vullen, en nog zo wat keuzes. Ik heb graag zelf de macht in handen, dus ik ging voor het blanco boek.

De eerste pagina die je vult is het omslag. Je kan een foto erop zetten, of een kleurtje of patroon. Keuze genoeg. Ik nam een grote foto die het hele omslag voor en achter vulde. Dat “glans” van het omslag moet je trouwens met een korrel zout nemen, want uiteindelijk kan je ook nog voor mat kiezen. Je krijgt dan wel steeds een waarschuwing dat dit alleen voor lichte kleuren geschikt is (omdat het harder slijt in de vouw van de kaft, waardoor het witte papier daar zichtbaar kan worden door je foto heen, maak uit de vrij summiere uitleg op), maar ik live on the edge en nam dat risico gewoon. Het ziet er prachtig zijdeachtig uit.

Je kunt de foto’s handmatig op de pagina slepen, of een indeling uit een lange lijst kiezen. Je moet wel even doorhebben dat je voorbij al de afgrijselijke sjabloonvoorbeelden moet scrollen (“baby”, “huwelijk”, dat werk) om bij de gewone neutrale indelingen te komen (“Lay-outs, eenvoudig”). Daarna is het vergelijkbaar met het programma van Albelli, waarmee ik het bekendst ben. Met een minuutje rondklikken heb je het wel onder de knie. Overigens kun je ook alle lay-outs negeren en je foto’s gewoon op de pagina slepen en dan handmatig vergroten of verkleinen en op de goede plek zetten. Pluspunt voor Saal Digital zijn de knoppen waarmee je foto’s kunt uitlijnen, tussenruimtes gelijk kunt trekken, etc.

Fotoboek.

Alleen de achtergronden waren wat verwarrend. Toen ik twijfelde of ik overal een grijze achtergrond zou nemen, kreeg ik een melding dat dat dan niet meer ongedaan kon worden. Toch maar niet dus. Later kwam ik erachter dat je dan alsnog gewoon per dubbele pagina de achtergrond weer kan weghalen of wijzigen. Ook het instellen van een foto als achtergrond is op het eerste gezicht niet heel intuïtief. Maar als je het dan eenmaal doorhebt werkt het prima.

Al met al kon ik er goed mee uit de voeten.

Levering
Woensdag besteld, zaterdag lag het op de mat. Of nou ja, stond de DHL-man aan te bellen op de vroege zaterdagochtend. Prima.

Kwaliteit
Het resultaat ziet er mooi uit. Ik had aanvankelijk mijn twijfels over het dikke fotopapier, want ik neem eigenlijk altijd gewoon dunner papier. Die keus heb je bij Saal niet, plat openslaand fotopapier het is. Maar het ziet er goed uit. Door dat plat openslaan kun je foto’s ook over twee pagina´s door laten lopen zonder een al te diepe vouw, en dat is fraai. De foto’s zijn mooi (uiteraard), de kleuren helder, en het resultaat heel bevredigend. Wat ik wel echt jammer vind is dat er geen schutbladen in zitten. Dat doet voor mij wel af aan het idee van een “echt” boek in handen hebben. Dat en dat dikke fotopapier, dat toch een beetje voelt alsof je door een kleuterboek bladert. Kwestie van smaak.

Prijs
Ik vind de boeken wel redelijk aan de prijs. Bij Albelli betaal ik voor een boek van vergelijkbare afmeting en dikte ruim een tientje minder. Althans, dat betaal ik voor een boek zoals ik het graag heb: met dun papier en een linnen kaft. Die opties heb je bij Saal Digital niet. Neem ik bij Albelli ook een fotokaft (daar betaal je er 5 euro extra voor, bij Saal is het gratis) en dik fotopapier (a 25 ct per pagina extra), dan ben ik maar een euro goedkoper uit. Maar dan betaal ik dus extra voor dingen die ik eigenlijk niet wil.

Als je echter wel van dik fotopapier en een foto op je kaft houd, en de je favoriete formaat zit er toevallig net bij, dan doe je bij Saal Digital geen miskoop, want verder ziet het boek en prima uit. Zeker een concurrent voor de Albelli’s en HEMA’s en dergelijke.

Fotoboek.

 

Geef een reactie

