Vage gedachten over Instagram

Een van mijn succesvolste Instagram-posts. Widelux 1500 met Lomography Redscale 50-200 film.

Een van mijn succesvolste Instagram-posts. Widelux 1500 met Lomography Redscale 50-200 film.

Ik had laatst een discussie over het gebruik van sociale media. Mijn gesprekspartner stelde dat ze Instagram niet begreep. Ze vond het maar raar dat mensen allerlei privédingen zomaar posten. Daar herkende ik me, als tevreden Instagram-gebruiker dan weer helemaal niet in. Ik vond Facebook dan weer waardeloos, waar zij wel op zat. Zij was dan ook weer laaiend over Whatsapp, terwijl ik bijna niet meer zonder Twitter kan. De conclusie was uiteindelijk dat de meeste mensen een of twee sociale media gebruiken, en de met de rest weinig kunnen.

Wat ik met Instagram doe heeft weinig te maken met het stereotype beeld van de beroemdheid die selfies plaatst, of foto’s van ontbijten. Wat ik post zijn mijn beste analoge foto’s, en wie ik volg zijn fotografen wiens werk ik mooi of goed vind. Bij mijn volgers zit weliswaar een handjevol mensen die ik ken (zoals ik ook heus wel wat vrienden en bekenden volg), maar de meerderheid ken ik niet. Dat is leuk, dat mijn foto’s blijkbaar ook gewaardeerd worden in Rusland, Amerika, Australië en noem maar op.

Er valt me wel iets eigenaardigs op. Ik krijg bij elke foto die ik post wel weer twee of drie nieuwe volgers. Toch blijft het totale aantal volgers vrij stabiel. Blijkbaar haken veel mensen vrij snel weer af. Het kan natuurlijk dat ze bij nader inzien teleurgesteld zijn in mijn foto´s en dan weer ontvolgen. Onwaarschijnlijk natuurlijk, maar theoretisch kan het. Zo nu en dan is het ook duidelijk een marketingstratie, wordt ik opeens gevolgd door een account met alleen maar schaarsgeklede dames of dure auto’s. Die negeer ik verder, en dan verdwijnen ze ook snel weer.

Toch heb ik het gevoel dat ook “gewone” mensen regelmatig volgen, om weer af te haken als ik niet terugvolg. Dat snap ik nooit zo goed. Uitzonderingen daargelaten (familie, vrienden) volg ik alleen mensen van wie ik de foto’s mooi vind. Als iemand mij volgt, kijk ik meestal wel even wat voor foto’s die persoon heeft, maar als het me niet aanspreekt volg ik niet. Andersom ga ik er ook niet vanuit dat mensen die ik volg, mij moeten gaan volgen. Het is leuk als ze het doen natuurlijk, maar doen ze het niet, dan is het ook goed. Ik ga in elk geval niemand ontvolgen alleen omdat diegene mij niet terugvolgt. Mooie foto’s zijn mooie foto’s, en smaken verschillen nu eenmaal.

Dus. Volg me op Instagram! Of niet, dat is ook goed.

Geef een reactie

