Zwart-wit werkpaard: Lomography Lady Grey 400

Holga 120 CFN met Lomography Lady Grey 400 film.

Holga 120 CFN met Lomography Lady Grey 400 film.

Wat de Agfa Vista of Fuji Superia is voor mijn kleurenfotografie, is de Lady Grey van Lomography voor mijn zwart-witfoto’s. Een betrouwbaar werkpaard war ik altijd wel een rolletje heb liggen. Het schijnt een re-brand van Kodak -Max te zijn, maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken. Hoe dan ook is het een prima film om mee te werken.

Ik heb hem in zowel 35 mm als in 120 variant gebruikt, in allerhande camera’s. Van degelijke spiegelreflex tot plastic waaibomen-speelgoedcamera, Lady Grey presteert in elke camera prima. De film heeft een fijne korrel, en een degelijk contrast. Zelfs bij somber, donker weer worden de foto’s niet echt gruizig. Schiet je hem met een goeie glazen lens, dan levert hij strakke, scherpe foto’s op, en ook met een plastic minilensje produceert hij nog behoorlijk fijn beeld.

Omdat hij zo makkelijk verkrijgbaar is en redelijk betaalbaar leent de film zich ook voor meer experimentele situaties. Ik heb hem bijvoorbeeld gebruikt om het ontwikkelen met caffenol onder de knie te krijgen, en om kleurenfilters uit te testen. Wat ik er ook mee doe, het komt maar zelden voor dat de foto’s te donker zijn om bruikbaar te zijn (en in dat geval ligt het meestal aan een ontwikkelfout). Overbelichte foto’s heb ik volgens mij helemaal niet, zelfs niet de foto’s die in de zon in de sneeuw zijn genomen.

Al met al dus een prima film, ook als het weer wat tegen zit.

Geef een reactie

