Expo: Goed gemaakt – een ode aan het maakproces

Stukje fotografisch maakproces. Polaroid Image II met Impossible Color Protection film.

Stukje fotografisch maakproces. Polaroid Image II met Impossible Color Protection film.

Het was weer tijd voor de nieuwe tentoonstelling in Kade: Goed gemaakt, een ode aan het maakproces. Ik vond het wat vaag klinken, en van de beschrijving op de website werd ik ook niet direct wildenthousiast, maar ach, het is lekker dichtbij, en ik heb toch een museumkaart. Ik kreeg er geen spijt van, want het was weer eens een leuke tentoonstelling.Dat zijn misschien wel de mooiste, waar je zonder veel enthousiasme toch aar heen gaat, en die dan tegen de verwachting is toch heel erg de moeite waard blijken.

Goed gemaakt is samengesteld in samenwerking met het tijdschift Kunstschrift, ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum daarvan. De tentoonstelling gaat uit van het proces van het maken, meer dan vanuit het resultaat. Goed voorbeeld hiervan is de film van Joost Conijn die te zien is, over het maken van een vliegmachine. Het resultaat – een werkend vliegtuigje – is hierin eigenlijk onderschikt aan het proces van het maken, testen, bijschaven, nog eens proberen, repareren, etc.

Een aantal zalen gaan uit van een klassieke mythe die verwijst naar het maken van kunst. Zo komt Icarus voorbij met zijn zelfgebouwde vleugels, Pygmalion die een levensecht marmeren beeld maakte dat tot leven kwam, en nog zo wat verhalen die samenhangen met het maken van kunst. Daarbij natuurlijk kunstwerken die daaraan refereren.

Ook was er een ruimte met werken die – al dan niet met opzet – niet af waren. Omdat de kunstenaar doodging, of niet tevreden was, of omdat hij het werk juist expres onvoltooid liet. Mooie dingen. Ook leuk was de ruimte die inging op inspiratie, en waar door Patty Struik een soort levende collage was gemaakt, met steeds wisselende maar samenhangende projecties. Steeds andere foto’s, gravures, schilderijen van ogen bijvoorbeeld, of een reeks met kleuren, en met stippen. Bijna hypnotiserend om een tijdje naar te zitten kijken.

In de grote zaal waren verschillende filmpjes te zien van artiesten aan het werk, en nog een aantal grotere kunstwerken. Hier hing ook mijn absolute favoriet: Pulpo van Simon Schrikker. Van hem was een animatie gemaakt met 80 olieverfschilderijtjes van een octopus. De animatie was te zien, en een deel van de gebruikte schilderijen hing ernaast. De animatie was mooi, schokkerig en raar, bepaald geen gepolijste film, maar wel gaaf. Nog mooier vond ik de schilderijtjes zelf, met dikke klodders verf die met losse pletsen verf in schijnbaar willekeurig door elkaar geroerde tinten roze toch zo duidelijk een octopus voorstelden. Alleen daarom was de tentoonstelling de moeite waard.

Goed gemaakt is nog tot en met 17 april te zien. De moeite.

Kade Amersfoort
Eemplein 77
Amersfoort

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s