Een dun laagje chrome – Rollei Chrome CR 200

De laatste jaren is Rollei flink in de creatieve analoge films gestapt. Er is inmiddels dan ook een aardige selectie aan euke films te krijgen. Eén daarvan is de Rollei Chrome CR 200, een prettige diafilm. Ik heb er inmiddels een paar rolletjes mee volgeschoten, en ik vind het wel wat. Ik heb er verschillende resultaten mee gehaald. Van behoorlijk gelige foto’s in Lissabon, tot juist wat paarsige uit Chili. Over het algemeen zijn het vooral bij zonnig weer toch die gele tinten die er extra uitspringen bij deze film. Is het wat grijzer, of nog schemerig, dan kleuren de foto’s stemmig paars. Ik vind het wel een zonnige film, met al dat geel.

Mijn favoriete foto met Rollei Chrome 200 is denk ik wel het panorama van de straat in Chili. Niet alleen door de fijne lensvervorming, maar vooral ook door de film. De superverzadigde kleuren, het warme geel, de vlakjes knallend rood van het geveltje, de pinautomaat en de vlag, de strakblauwe lucht… Het is helemaal het crossprocessing effect, waar ik vaak naar streef, maar zelden echt helemaal bereik. Met Rollei Chrome is het me dan zowaar weer eens gelukt.

Geef een reactie

