#lekkertellen

Vrouwelijke fotograaf in actie. Olympus AF-10 Twin met Fuji Superia 400.

Vrouwelijke fotograaf in actie. Olympus AF-10 Twin met Fuji Superia 400.

Vorig jaar volgde ik met veel plezier het blog van Lezeres des Vaderlands. Zij toonde in haar artikelen steeds overtuigend aan dat er in de letteren nog veel ongelijkheid is tussen de seksen. In vrijwel alle grote landelijke dag- en weekbladen worden structureel meer boeken van mannelijke auteurs besproken, door structureel meer mannelijke recensenten. Gevolg hiervan is dat ‘mannelijke’ literatuur als standaard wordt gezien, mannelijke auteurs meer aanzien genieten en de onderwerpen waarover mannen schrijven over het algemeen als ‘literairder’ gelden dan de onderwerpen waarover vrouwen schrijven. Het is het bekende patroon: een man die zijn zin doordrijft is een sterke persoonlijkheid, een vrouw* die haar zin doordrijft is een drammerige bitch. Een man die over zijn  midlifecrisis schrijft geeft een prachtige metafoor voor het leven zelf, een vrouw die over de mantelzorg voor haar zieke moeder schrijft geeft een particulier verhaal zonder literaire meerwaarde.

Naar aanleiding van de artikelen op het log van de Lezeres ging ik ook eens nadenken over de fotografie. Ik was net begonnen met mijn serie ‘In het voetspoor van..’, over fotografen die ik bewonder, en realiseerde me dat op mijn lijstje van fotografen toch wel erg weinig vrouwen stonden. Is dat omdat er minder vrouwelijke fotografen zijn? Het lijkt me niet. Ik kan er niet echt duidelijke cijfers over vinden, maar volgens het CBS zitten er in de beroepsgroep ‘Fotografen en interieurontwerpers‘ (ja echt: Deze beroepsgroep omvat de fotografen, fotojournalisten, binnenhuisstylisten, decorateurs, decorontwerpers, museummedewerkers, inspiciënten, regie-assistenten, rekwisiteurs en theatertechnici) evenveel mannen als vrouwen. Het zal elkaar dus ook weer niet heel veel ontlopen.

Vrouwelijke fotograaf in actie. Pentax Auto 110 met Lomography Lobster 200.

Vrouwelijke fotograaf in actie. Pentax Auto 110 met Lomography Lobster 200.

Zijn vrouwen dan gewoon minder goede fotografen? Of zou hier hetzelfde spelen als in de literatuur? Dat het werk van mannelijke fotografen meer aandacht krijgt, waardoor het eerder als standaard wordt gezien van wat goede fotografie is?

Als kleine, niet-representatieve steekproef trok ik een paar boeken uit de kast, in het genre ´de X belangrijkste foto´s´ en ging eens turven. In het boek Photo Icons bijvoorbeeld worden 36 iconische foto´s besproken Daarvan zijn er 3 door een vrouw gemaakt. Dat is 8,3%. In Het Fotoboek worden maar liefst 500 foto´s besproken, waarvan er 71 door een vrouw zijn gemaakt, 14,2%. Fotografie van de 20e eeuw doet het met 15 van de 92 (16,3%) nog het best.

Nog een kleine steekproef: wat is er in 2017 zoal te zien in de Nederlandse fotomusea? Ik heb even geteld wat er op de websites wordt gemeld. Ik heb daarbij alleen gekeken naar tentoonstellingen waarbij de fotograaf daadwerkelijk in de naam van de tentoonstelling werd genoemd (dus geen groepsexposities). In 2017 was/is te zien/gaat te zien zijn:

FOAM Amsterdam: 8 mannen en 3 vrouwen
Fotomuseum Den Haag: 4 mannen en 1 vrouw
Nederlands Fotomuseum Rotterdam: 8 Mannen en 1 vrouw.

Het zijn maar momentopnamen, maar toch lijkt het mij dat er nog wel wat mag gebeuren op het emancipair gebied. Onbekend maakt onbemind. Ik merkte het zelf al toen ik probeerde om meer vrouwelijke fotografen te vinden om ver te schrijven. Bladerend langs mooie foto’s is het werk van mannelijke fotografen echt een stuk zichtbaarder. Stel dat ik 10% van wat ik zoal zie mooi vind, en voor elke 5 mannelijke fotografen zie ik 1 vrouwelijke fotograaf. Dan moet ik het werk van 50 fotografen zien voor ik een vrouw vind wiens werk ik mooi vind, terwijl ik dan al 5 talentvolle mannen tegen ben gekomen.

Toch probeer ik nu steeds vrouwelijke fotografen te vinden om over te schrijven. Niet omdat ik het werk van mannen niet mooi vind (integendeel), maar als mijn deel in de strijd voor gelijkheid. Zo draag ik hopelijk ook een klein steentje bij in de #lekkertellen beweging.

Vrouwelijke fotograaf in actie. Olympus AF-10 Twin met Fuji Superia 400.

Vrouwelijke fotograaf in actie. Olympus AF-10 Twin met Fuji Superia 400.

*Vervang ‘vrouw’ hier ook gerust voor ‘niet-wit persoon’, daarvoor geldt hetzelfde.

Geef een reactie

