Door de jaren heen

Alweer een aardige tijd geleden zag ik een grappig artikeltje op DIY Phototography over een fotograaf die een serie foto’s had gemaakt die portretfoto’s door de jaren heen symboliseerden. Ze waren allemaal van één model, maar met camera’s of technieken uit verschillende perioden. Dus foto’s met een pinholecamera, een tintype, een foto met een klassieke Leica, een Polaroid, dat idee. Een soort van fotografie door de jaren heen (eeuwen, wilde ik bijna automatisch zeggen, maar zo oud is de fotografie ook weer niet). Een leuk idee, maar de foto’s waren wel allemaal in Photoshop gemaakt. Het artikel eindigde dan ook met de verzuchting dat ze het project graag zouden zien met de originele camera’s gemaakt. Nu wil het geval, dat ik een aardige collectie camera’s heb. En een zelfportret is ook zo gemaakt. Ik ging dus eens kijken hoe ver ik zou komen.

Goed, ik zit niet zo in de hele oude camera’s, maar zo vanaf de jaren ’30 heb ik uit elk decennium wel wat. Ik heb alleen niet mijn best gedaan om ook echt portretten in de stijl uit de betreffende periode te maken (of eigenlijk: ik heb bij de meeste camera’s gewoon een foto gepakt van lang voor ik dit projectje bedacht/jatte).

1850 – Pinhole
De camera obscura bestaat natuurlijk al veel langer (zeker vanaf de oudheid), maar volgens Wikipedia werd rond 1850 de eerste echte foto gemaakt met een pinholecamera, door de Schot David Brewster. Ik heb een redelijke collectie pinholecamera’s, waarvan de meeste zelf gemaakt zijn. Deze foto is gemaakt met een luciferdoosje.

Lucipin met Fuji Superia 200

Lucipin met Fuji Superia 200

1850-1890 – collodium
Uitgevonden rond 1850, razend populair tussen 1860 en 1880, daarna geleidelijk aan vervangen door een volgend fotografisch proces. In 2015 volgde ik een workshop natteplaatfotografie, waar deze foto is gemaakt.

Ambrotype: collodiumfoto op glas.

Ambrotype: collodiumfoto op glas. Leg je het glasplaatje op een witte ondergrond, dan zie je hem nauwelijks. Pas op een zwarte ondergrond ziet hij er zoals deze scan uit.

1900 – 1930
Hier valt een gat in mijn collectie. Of nou ja, gat, de eerste twee foto’s tellen niet echt mee (want de eerste is een moderne re-make van een oude techniek, en de tweede was niet mijn camera), dus in feite begint mijn cameraverzameling gewoon pas in de jaren ’30.

1930 – Balda Poka
Bij gebrek aan vintage Leica-achtigen, is dit simpele boxcameraatje vermoedelijk de oudste camera in mijn collectie. Hij werd gemaakt van 1936 tot 1940, dus ik kwalificeer hem als jarendertigcamera. Ik nam er een Vivian Maier-achtige spiegelselfie mee. Alleen jammer dat ik de afstand verkeerd inschatte.

Balda Poka met anonieme zwart-witfilm.

Balda Poka met anonieme zwart-witfilm.

1940 – Reflekta II
Tot mijn verbazing bleek deze kringloopvondst zowaar een van de oudste camera’s in mijn bezit te zijn. Gemaakt vanaf 1946. Oke, oke, mijn versie is van op zijn vroegst 1950 (te herkennen aan de Cludor-sluiter), maar ik speel vals en reken hem tot de jaren ’40.

Reflekta II met Lomography CN 800

Reflekta II met Lomography CN 800

1950 – Agfa Clack
Een van de eerste boxcamera’s in mijn bezit, en wel een beetje een klassieker. Hij werd gemaakt van 1954 tot 1965. De vroege modellen zijn van metaal, de latere van kunststof. Ik heb de vroege, ijzeren variant.

Agfa Clack met in 1974 verlopen Agfa Isopan IF

Agfa Clack met in 1974 verlopen Agfa Isopan IF

1960 – Yashica D
Kijk, nu komen we ergens, verzamelingtechnisch. Jarenzestigcamera’s heb ik zat. Agfamatic, Instamatic, diverse Rapid-camera’s, Yashica 72E, Paxette, en ga zo maar door. Deze foto maakte ik met de oude Yashica D van mijn vader. Een TLR, dus hier klopt de focus wel.

Spiegel in de slaapkamer. Yashica D met anonieme zwart-witfilm.

Spiegel in de slaapkamer. Yashica D met anonieme zwart-witfilm.

1970 – Praktica MTL3

Ook bij de jarenzeventigcamera’s had ik de keus. Olympus Trip 35, Zenit E, Pentor Super TL… De helft van al mijn spiegelreflexen komen uit de jaren ’70. Deze foto nam ik met mijn Praktica MTL-3,

Praktica MTL3 met HEMA CN 200

Praktica MTL3 met HEMA CN 200

1980 – Polaroid Image 2
Polaroids waren er al vanaf eind jaren ’40, en worden misschien het meest geassocieerd met de jaren ’70, maar ach. Ook in de jaren ’80 waren ze nog populair. De Image 2 stamt uit 1986, en deze verkleurde film heeft ook wel iets jaren ’80’s.

Polarois Image 2 met Impossible PZ680 Color Protection

Polaroid Image 2 met Impossible PZ680 Color Protection

1990 – Olympus AF-10 Twin
De jaren ’90 vormen een dipje in mijn collectie. Er zijn zat analoge camera’s gemaakt, maar allemaal van die semi-automatische dingen op batterijen, daar houd ik niet van. Deze Olympus Twin vond ik nog wel leuk vanwege de twee lenzen.

Olympus AF-10 Twin met Fuji Superia 400.

Olympus AF-10 Twin met Fuji Superia 400.

2000 – Ricoh
Eenentwintigste-eeuwse filmcamera’s heb ik ook genoeg: alle Lomography-camera’s (Supersampler, Spinner, Diana Mini, etc.) stammen van na de eeuwwisseling. Maar dat zijn natuurlijk bijna allemaal moderne plastic remakes van oude camera’s – in ieder geval de Lomography-camera´s in mijn collectie. Om een beetje in het thema van fotografie door de jaren heen te blijven heb ik voor de jaren nul een digitale foto (al speel ik vals en neem ik er een van na 2010, omdat ik te lui ben de externe schijf met oudere foto’s op te zoeken).

Zelfportret met Ricoh WG4.

Zelfportret met Ricoh WG4.

2010 – Nexus 7
En omdat fotograferen met een dedicated device voor veel mensen toch wat passé is, eindig ik met een foto gemaakt met mijn tablet. Uiteraard met hysterisch Instagram-filter eroverheen.

Nexus 7

Nexus 7

Geef een reactie

