Serie: Face

Lopend door de stad kwam ik op een elektriciteitskastje een fraai stukje street art tegen: een met witte verf op een zwarte achtergrond geschilderd gezicht. Bijna zonder na te denken nam ik er een foto van.

Een tijd later kwam ik ergens anders in de stad nog een gezicht in dezelfde stijl tegen. Ik nam weer een foto.

Toen ik daarna vanuit de trein nog zo’n gezicht zag, begon het te dagen: ik zou weer eens een graffiti-serie kunnen maken. Probleem daarbij was wel dat de meeste gezichten pal aan het spoor op elektriciteitskastjes stonden. Het is één ding om vanuit een rijdende trein een kastje te zien, maar om het dan te localiseren en er een foto van te maken zonder in te breken op NS terrein (met het risico onder een trein te komen) is weer even wat anders.

Tijdens een fietstocht werd gelukkig duidelijk dat het voor de maker blijkbaar ook wel makkelijk was om op niet al te ontoegankelijke plekken te werken. Veel bleek dus te fotograferen bij spoorwegovergangen. Zo heb ik uiteindelijk een aardige collectie van donkere gezichten op elektriciteitskastjes en achterdeuren verzameld.

En nog steeds kom ik er af en toe eentje tegen. Jack Nicholson zowaar op een gebouw vlak om de hoek bijvoorbeeld. Alleen die en dicht bij het station zit we dwars. Hij is nog net te zien vanaf een overweg, maar te ver weg om herkenbaar op de foto te kunnen zetten. En om nu mijn leven te wagen voor een foto gaat me ook weer wat ver.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

