Echo – Sloterdijk in solargraph

Zomerse solargraph op Sloterdijk.

Zomerse solargraph op Sloterdijk.

Vorig jaar maakte ik met mijn Bookhole-camera – een tot pinholecamera omgetoverd uitgehold boek – een aardige solargraph van het uitzicht van mijn kantoor. Ik was er wel tevreden mee, hij was redelijk scherp en liet een aardige bundel zonnebanen zien. Wat me vooral trof was hoe absurd groot de beeldhoek was, toch algauw zo’n 170 graden. Daarbij had het beeld een typische vertekening, wat in werkelijkheid krap 50 meter weg is, lijkt op de foto algauw een paar honderd meter we te zijn. Grappig.

In mijn optimisme dacht ik dat als ik nog een foto zou maken van een plekje aan het raam drie meter verder, ik wel een foto uit een andere hoek zou hebben. Een tikje onnozel gedacht, want als je een landschap recht vooruit fotografeert, maakt een paar meter naar links of rechts niet heel veel uit, zeker met zo´n enorme groothoek. Toen had ik dus twee foto´s van exact hetzelfde uitzicht. Het leuke is echter dat de foto’s toch heel verschillend zijn.

Wintere solargraph op Sloterdijk.

Wintere solargraph op Sloterdijk.

Zo wordt bijvoorbeeld duidelijk dat het nogal wat uitmaakt welk papier je gebruikt. Ik heb twee doosjes met fotopapier, één dat ik een jaar of 12 geleden kocht voor mijn doka-cursus, een één dat ik voor 50 cent bij de kringloopwinkel kocht. Het ene papier is Ilford Ilfospeed 2.44 papier, dit geeft een oudroze resultaat. De foto is vrij duidelijk, de parkeervakken en de pilaren van het snelwegviaduct zijn goed te onderscheiden. De andere foto is gemaakt op Ilford Multigrade IV RC de luxe papier. Dit papier geeft een kleurrijker resultaat. Beide papiersoorten zijn overigens voor zwart-witfoto´s. De lange belichting brand de foto als het ware in het papier, waardoor ontwikkelen niet meer nodig is. De verschillende emulsies reageren blijkbaar net anders op deze lange belichting. Al kan het er ook aan liggen dat het papier niet even oud is, en zeker niet al die tijd koel bewaard is. Het de luxe papier is weliswaar kleuriger, maar de foto is ook minder scherp en duidelijk.

Dat is deels ook te wijten aan het tweede verschil: de ene foto is in de zomer gemaakt, de andere in de winter. De winterfoto is wat donkerder; de dagen waren immers korter. Ook als je niet van tevoren weet welke in de zomer is genomen en welke in de winter, kan je het aan de foto´s zien. Op de ene foto komt de zon namelijk een heel stuk hoger dan op de andere. Je weet het natuurlijk wel, dat de zon in de zomer hoger staat dan in de winter, maar ik vind het toch heel cool om dat zo ook duidelijk vastgelegd op de foto te zien. Het is dat ik geen kinderen heb, anders was dit toch een fraai stukje educatie geweest.

Geef een reactie

