Locatie: Oskampen

Agfa Isoly Junior met Fomapan Creative 200 film.

Agfa Isoly Junior met Fomapan Creative 200 film.

Na een trektocht per ski van drie dagen naderden we dan eindelijk Oskampen. Het was een lange dag geweest, en het laatste uur was een aaneenschakeling van lichte teleurstellingen. Het is vast achter dat bultje. O nee, toch niet. Om dat bochtje dan. Ook niet. Dat hutje ginds? Nope. Is dat hem dan, op die helling? Nee, dat zijn rotsblokken. Des te gelukkiger was ik toen ik dan toch, eindelijk, eindelijk aankwam bij Oskampen, waar we twee nachten in zalige warmte zouden doorbrengen.

De hut was zoals veel Noorse hutten: van hout, met blankhouten interieur, gietijzeren kachel en een paar kamertjes met eenvoudige stapelbedden. In een bijgebouw bevonden zich stapels hout, twee poepdozen, en nog een extra slaapzaaltje. Niet overdadig allemaal, maar een wonder van comfort na een paar nachten in een tentje.

Diana Mini met Lomography X-Pro Slide 200 film.

Diana Mini met Lomography X-Pro Slide 200 film.

Waarin de hut zich onderscheidde, was de overweldigende omgeving. Onder een grote rotswand stond de hut, en verder niet zo veel. Vanaf wat lage bultjes naast de hut had je een fantastisch uitzicht naar drie kanten. Naarmate bewolking en nevel veranderden, optrokken en weer op kwamen zetten veranderde het zicht. Steeds nieuwe bergen en vergezichten kwamen in het vizier. De harde wind had de sneeuw tot vreemde sculpturen gevormd, terwijl bovenop de bultjes het rendiermos al onder sneeuw en ijs tevoorschijn kwamen. Het was een prachtige plek.

De volgende dag was rustdag, door de meesten in mijn gezelschap aangegrepen voor een kort dagtochtje op de ski zonder bagage. Ik had wel even genoeg geskied, en legde me erop toe om de hut vanuit alle hoeken te fotograferen. Zo’n klein gebouwtje in een grote witte vlakte met ruige bergen is voor mij nu eenmaal onweerstaanbaar.

Als ik de foto’s terugzie moet ik weer denken aan hoe het is is om in zo’n onverbiddelijke omgeving in een warme hut te zitten. Het geeft een heerlijk gevoel van veiligheid en beschutting dat je zoveel meer waardeert als je een paar dagen zonder hebt geleefd.

Geef een reactie

