12 maanden, 12 projecten – April: pinholes

April staat al sinds jaar en dag voor pinholefotografie. Ik ben er dit jaar niet aan toe gekomen om er zelf een te maken, maar gelukkig heb ik ook wat kant-en-klare pinholecamera’s in mijn collectie. Zo heeft de Diana F+ een pinholestand. Het leek me leuk om die te combineren met instantfoto’s, dus met de Instant Back. Dat was geen onverdeeld succes.

De theorie is simpel: schroef de lens van de camera, zet het diafragma op de stand pinhole, en schieten maar. De Instax-film bleek echter wat temperamentvoller dan normale film.De eerste foto was met een belichtingstijd van een seconde of vijf op een zonnige voorjaarsdag sterk overbelicht..

Diana F+ Instant Back op de pinhole stand met Fuji Instax film.

Diana F+ Instant Back op de pinhole stand met Fuji Instax film.

Voor nummer twee probeerde ik twee keer de gewone sluitertijd van de Diana F+ (2 x 1/60e seconde), maar dat was natuurlijk weer veel te kort. Die was dus onderbelicht.

Diana F+ Instant Back op de pinhole stand met Fuji Instax film.

Diana F+ Instant Back op de pinhole stand met Fuji Instax film.

Bij nummer drie werd het ongeveer een seconde of twee. Nog steeds veel te licht, maar in elk geval goed genoeg om te constateren dat hij totaal niet scherp was.

Diana F+ Instant Back op de pinhole stand met Fuji Instax film.

Diana F+ Instant Back op de pinhole stand met Fuji Instax film.

Dit was het moment dat ik me realiseerde dat ik het inzetlensje dat bij de Instant Back hoort er misschien uit had moeten halen. Zonder wisselzak halverwege een pakje film ergens op het Drentse platteland vond ik dat wat onpraktisch, dus ik zette de lens er weer op en liet het er maar even bij zitten.

Bij het volgende pakje film dacht ik wel aan die inzetlens, en probeerde het nog eens. Na wat gepiel om de camera stabiel te krijgen (hij is wat topzwaar met die Instant Back) wist ik zowaar de belichtingstijd redelijk goed te krijgen. Het was wat minder stralend weer, dat hielp. Het resultaat was helaas nog steeds niet geweldig. De foto’s bleven teleurstellend onscherp. Na een paar foto’s besloot ik dat de Instax me niet op de rug groeit en gaf ik het voorlopig op.

Diana F+ Instant Back op de pinhole stand met Fuji Instax film. Diana F+ Instant Back op de pinhole stand met Fuji Instax film.

Ik knalde om toch nog wat aardige pinholes te hebben dan nog maar een rolletje in de Holga 135 PC pinhole. Ik had wat strakke, semi-industriële architectuurfoto’s in gedachten. Na ontwikkelen bleek ik echter toch weer vooral veel wazige natuurfoto’s te hebben. Waarbij ik kan concluderen dat die natuur bij ook maar een beetje wind toch genoeg beweegt om onscherpe foto’s te veroorzaken.

Nou ja, mijn cameraclose-ups zijn dan wel weer redelijk geslaagd (zij het een tikje onderbelicht).

Al met al een matig gelukte pinholemaand. Volgend jaar beter.

Geef een reactie

