Implosieve kleuren: Adox Color Implosion

Zo af en toe ga ik mij te uiten aan een special effect film, lekker gemaakt door de promofoto’s die in webwinkels (nou ja, op Lomography.com) vaak ij dat soort films staan. Zo probeerde ik ook een paar rolletjes van Adox Color Implosion uit. Volens de omschrijving een film mer een lagere kleurverzameling, waarbij dan wel de roodtinten eruit zouden springen. Het klonk spannend.

Zoals zo vaak het geval is kwamen de foto’s er in de praktijk iets minder spectaculair uit dan in de spreekwoordelijke folder stond. Al moet ik toegeven dat een fietstocht over het Brabantse platteland of een wandeltocht door Noorwegen misschien niet helemaal de geschikte omstandigheden voor deze film vormen. Niet helemaal het ietwat filmische standslandschap van de voorbeeldfoto’s.

Slecht zijn de foto’s ook zeker niet, begrijp me niet verkeerd. De inderdaad vrij gedempte kleuren hebben zo hun charme. De foto´s neigen bij minder licht wat naar het geelgroene, op een wat x-pro-achtige manier, en bij meer licht komt er meer rood in. Vooral bij minder licht zie je op de film ook een duidelijke korrel, waar ik over het algemeen wel van houd.

Toch zou ik de Color Implosion ook nog wel eens bij acht zonnig weer willen proberen. Bij het terugkijken van mijn foto´s viel me namelijk op dat ik hem tot nu toe toch bijna steeds bij bewolkt, wat grijzig weer heb gebruikt. Om de film echt op waarde te kunnen schatten zou ik toch nog eens een rolletje moeten volschieten als de zon schijnt. Kan ik meteen dat filmische stadslandschap met knallende roodtinten nog eens proberen op te zoeken.

En zo moet ik toch concluderen dat ik Adox Color Implosion een leuke film vind, want dat is denk ik wel de definitie van leuke film± dat je hem vaker wil gerbuiken.

Geef een reactie

