Boek: Fotostock Panoramic Images

Duitsland

Deze had zo in de catalogus gekund. Horizon Perfekt met Kodak Ektar.

Voor mijn werk als boekredacteur heb ik regalmatig stockfoto’s nodig. Vrolijke senioren op de fiets, managers in een SCRUM-meeting, mensen in een supermarkt, dat soort dingen. Ik log dan in bij één van de stockbureaus waarmee mijn uitgeverij prijsafspraken heeft, voer wat zoektermen in, en als ik iets vind dat geschikt is klik ik op download en dat is dat. Een week later valt er een factuur in mijn mailbox en daarmee is de hele boek geregeld.

Dat ging vroeger anders. Bij de kringloopwinkel kwam ik een oude catalogus tegen met panoramafoto’s van Fotostock, volgens het omslag te vinden in Het Wereldarchief aan de Minervalaan te Amsterdam. Het boekwerk van 144 pagina’s is helemaal gevuld met panoramafoto’s, drie of vier per pagina, gerangschikt op thema (skies, water, tropical and rainforest, agriculture, etc) . Pagina na pagina zonsondergangen, berglandschappen, spiegelende meren, glooiende korenvelden, en ga zo maar door. Het zijn de foto’s die je in reisbrochures ziet, de generieke grootstedelijke skyline boven een zakelijke column, de oranje avondlucht onder een stichtelijke spreuk. Per dubbele pagina ook nog eens perfect op kleur gerangschikt. Het is fascinerend om door te bladeren. Op elke spread zes à acht gelijksoortige maar verschillende beelden: acht blauwe luchten met witte wolken, acht woestijnen met grillige rotspartijen, acht skylines van Amerikaanse steden.

Het is duidelijk dat de catalogus van oorsprong van een Amerikaans bedrijf is, bijna alle foto’s zijn in Amerika gemaakt, met af en toe een uitstapje naar een iconisch buitenland. De Tower bridge in Londen, de Eiffeltoren, de Taj Mahal. Nederland is vertegenwoordigd met twee Amsterdamse grachten en een windmolen. Het tulpenveld blijkt ook Amerikaans. Mensen zijn op de foto’s nauwelijks te zien, hooguit van ver, ergens buitensportend of in een menigte. Snap ik wel, je wilt als stockbureau natuurlijk wel een beetje tijdloze beelden in je dure gedrukte catalogus, en geen net weer niet modieuze mensen.

Het boek is vast ooit gedrukt voor de intenationale markt, het hele binnenwerk is Engelstalig, alleen op de kaft (die ook aan de binnenkant bedrukt is) staat waar in Amsterdam je naartoe moet bellen voor een bestelling. Je kon overigens ook nog langskomen op het kantoor, om zelf door het dia-archief te bladeren.

Het is een heerlijk inkijkje in hoe mijn vak nog niet eens zo lang geleden werd uitgeoefend.

Geef een reactie

