Serie: Veeportretten

Diep in mijn hart zou ik graag indrukwekkende wildlifefoto’s willen maken. Stoere close-ups van leeuwen en olifanten, of, dichter bij huis, van gestreepte zwijnenbiggen of burlende herten. Een indrukwekkende close-up van een roodborstje is ook al goed. Maar om zulke foto’s te maken heb je wel het een en ander nodig. Een omgeving met wildlife natuurlijk, al hoeft dat natuurlijk heus geen jungle of savanne te zijn. Een degelijke telelens, want echt dichtbij het wild kom je niet zo snel. En, last but not least, heel veel geduld.In interviews met wildfotografen komt steeds terug dat je voor de mooiste foto’s vooral heel veel moet wachten, stilletjes en vaak in een oncomfortabel schuilhutje.

Ja, en daar gaat het dus mis bij mij. Herten en vossen zitten er zat in het bos om de hoek, en een enorme telelens heb ik ook (een gelukkige vrijmarktvondst). Maar dat uren op de goeie plek op de goeie tijd zitten wachten op een ree die misschien niet eens komt opdagen, nee. Ik heb er gewoon het geduld niet voor.

Om mijn innerlijke wildfotograaf toch wat tevreden te kunnen stellen val ik bij wijze van wildlife-equivalent dan maar terug op vee. Dat lijft vaak rustig staan als je dichterbij komt, of komt zelfs nieuwsgierig op je af. Het staat veilig achter een hekje en zorgt voor een perfecte close-up. Zo heb ik in de loop der jaren dan ook een aardige serie boerderijdierenportretten opgebouwd. Het is misschien geen melancholische apenblik of exotische giraffe op mijn foto’s, maar ook een koe kan met veel gevoel de lens in kijken. Ook een geit kan knap op de foto staan.

Zo waan ik me dan toch af en toe een heel klein beetje wildlifefotograaf.

Geef een reactie

