Het valt allemaal niet mee

Na de Holga-saga begint zich langzaamaan ook een Ricoh-saga te ontvouwen. Een paar maanden terug kocht ik bij de kringloop een prachtig ding, de Ricoh 500G. Zag er schitterend uit, alleen het light seal aan de binnenkant was helemaal vergaan. Geen nood, ik maakte het ding schoon, en plakte wat stukjes fluweel aan de binnenkant. Het eerste proefrolletje maakte al duidelijk: dat was niet genoeg..

Ricoh 500G met Agfa Vista Plus 200

Ricoh 500G met Agfa Vista Plus 200

Meer fluweel dus, vooral bij de zoeker leek me. Een nieuw proefrolletje kwam net niet op tijd vol voor een wandeltrip waarop ik hem wilde meenemen, dus ik besloot de gok te wagen. Een slecht idee, zo bleek daarna, want ook deze foto’s zaten vol lichtlekken. Ik houd niet van lichtlekken. Gelukkig zijn ze wat minder prominent in de zwart-witfoto’s, maar ik wilde er toch vanaf.

Ricoh 500G met Kodak Tri-X 400 film.

Ricoh 500G met Kodak Tri-X 400 film.

Ricoh 500G met Lomography CN 800 film.

Ricoh 500G met Lomography CN 800 film.

Ik keek nog eens goed naar de lichtlekken, bedacht dat het hem vast in de zijkant van het deurtje zat, en plakte nog wat extra fluweel. Voor de zekerheid plakte ik het ding ook nog af met zwart tape. Zo zou het vast goed komen. Dat moest ook wel, want voor mijn mei-project wilde ik met het polarisatiefilter aan de gang, en dat blijkt in mijn collectie alleen op deze camera te passen.

Maar wat de hel. Nog steeds die fucking lichtlekken! Waarschijnlijk toch via de zoeker. Daar wordt een mens toch wel chagrijnig van. Vooral omdat ik er nog steeds van overtuigd ben dat het echt een fijne camera is. Er zitten bij de paar foto’s zonder lichtlekken echt hele fijne plaatjes bij (en zelfs met oranje vegen zijn sommige foto’s heel geslaagd). Misschien dan toch maar investeren in zo’n echt afplaksetje, dat je online wel kan bestellen.

Ricoh 500G met Rollei CN 200 film.

Ricoh 500G met Rollei CN 200 film.

Gedoe!

2 gedachtes over “Het valt allemaal niet mee

  1. Ik heb er ook een, ik hoop dat de lightseals die ik heb aangebracht deugdelijk zijn. Het is al de tweede die ik heb, ik ben er nog geen tegengekomen zonder rotte lightseals!

  2. Pingback: Wat nu weer | Praatjes bij plaatjes

Geef een reactie

