Wat nu weer

Zo af en toe word ik wel een beetje moet van mezelf. Vooral als ik weer wat film ontwikkel en er rare dingen mis lijken te zijn gegaan. Bij de rol Kodak Tri/X die ik laatst ontwikkelde bijvoorbeeld. Het hielp al niet dat hij met de lichtlekke Richoh 500G was volgeschoten, al moet ik zeggen dat je die lichtlekken bij zwart-witfilm beter kunt opvangen dan bij kleurenfilm. Geen rode vlekken, maar overbelichte banen die nog wel wat af te zwakken zijn in de nabewerking.

Ricoh 500G met Kodak Tri-X 400 film.

Ricoh 500G met Kodak Tri-X 400 film.

Maar ook bij het ontwikkelen is er weer wat raars gebeurd. Mijn negatieven leken weer raar wittig. Niet de dikke laag van slechte fixeer, maar toch vreemd. Misschien toch wat verkeerd gedaan bij het fixeren. Boven en onder zag je ook hier en daar zo’n randje waar de film in de spoel heeft gezeten en waar de chemie dus iets anders langs was gekomen.

Misschien lag het eraan dat ik de afvoer van de ontwikkelmachine open had laten staan. Die hoort bij het ontwikkelen dicht te zijn, zodat het waterbad op de juiste temperatuur komt. Pas als je klaar bent zet je hem open om het water weg te laten lopen. Normaal als je hem bij het ontwikkelen open laat staan blijft hij eeuwig doorgaan met proberen op temperatuur te komen, wat zonder waterbad dan niet lukt. Als je dan na een halfuurtje gaat kijken of ie klaar is en ziet dat ie nog steeds aan het verwarmen is, kun je de afvoer alsnog dichtdraaien en dan komt alles goed. Dit keer was hij echter toch gaan ontwikkelen zonder waterbad. De omgevingstemperatuur zal dicht genoeg in de buurt van de 24 graden zijn geweest om hem aan te laten slaan (al was het toen zo warm nog helemaal niet). Maar echt helemaal vlekkeloos ontwikkeld zijn mijn negatieven dus niet.

Ricoh 500G met Kodak Tri-X 400 film.

Ricoh 500G met Kodak Tri-X 400 film.

Bij het scannen heb er nog wel wat van kunnen maken, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het zoveel beter had gekund. Heb ik dus weer een potentiële fout te pakken waar ik op moet letten… Nou ja, ze hebben verder best sfeer en er zitten ook wel echt goed geslaagde foto’s bij gelukkig. Het is ook weer niet helemaal ellende.

Ricoh 500G met Kodak Tri-X 400 film.

Ricoh 500G met Kodak Tri-X 400 film.

Ricoh 500G met Kodak Tri-X 400 film.

Ricoh 500G met Kodak Tri-X 400 film.

Geef een reactie

