12 maanden, 12 projecten: Mei Polarisatiefilter

In één van de ladingen oude camera’s van vrienden en bekenden die ik in de loop der jaren heb gekregen vond ik een circulair polarisatiefilter. Daar wilde ik deze maand eens mee gaan spelen.

Een polarisatiefilter is een filter dat licht tegenhoudt dat in een bepaalde richting gepolariseerd is. Licht dat weerkaatst word (door water of glas bijvoorbeeld) is vaak sterk gepolariseerd. Met een polarisatiefilter kun je dat gereflecteerde licht (deels) tegenhouden. Zo heb je onder andere minder last van sterke reflecties die voor overbelichte plekken in je foto zorgen. Zie dit artikel voor uitgebreide technische informatie en tips met veel betere voorbeelden dan ik kan produceren.

Mijn filter bestaat uit twee lagen die je kunt draaien ten opzichte van elkaar. In dit filmpje zie je mooi hoe het gereflecteerde licht tegengehouden wordt als je eraan draait (tegen een LCD monitor, want dat is sterk gepolariseerd licht, dus zie je het heel duidelijk).

Polarization filter from Maaike Stratski on Vimeo.

Goed, dat is de theorie, die wilde ik wel eens in de praktijk brengen. Ik mikte dus op

  • blauwere lucht
  • minder reflecties op water en in ramen

De eerste hindernis was het vinden van een geschikte camera. Het filter was een krijgertje, en had dus een totaal onhandige maat. De enige camera in mijn collectie waar het op bleek te passen was de Ricoh 500G. Een leuke camera, maar helaas zo lek als een mandje. Verschillende pogingen hem lichtdicht te maken zijn vooralsnog mislukt. Maar de tijd drong, dus ik plakte maak wat zwart tape over mijn camera en hoopte er het beste van.

Op een redelijk mooie dag trok ik erop uit en maakte wat series foto’s. Ik begon steeds met een foto zonder filter, dan met, en dan met een kwartslag gedraaid. In theorie is de eerste foto steeds met het filter in de lichte stand en de tweede met de dnkere stand, maar of dat ook echt zo was, daar durf ik geen eed op te doen.

Het resultaat was niet helemaal zoals ik gehoopt had. Problemen waren:

  • de camera liet nog steeds licht door, vooral bij de zoeker.
  • ik scan mijn negatieven zelf, en ik vind het lastig om een echt consistent resultaat te halen. Ik heb te sterk de neiging op per foto te bekijken hoe ik hem scan, waardoor een echt objectieve vergelijking lastig is.

Het resultaat was dat alle foto’s nogal op elkaar leken.

Het is dat ik aan de passanten en de nummers op de negatieven kan zien welke foto eerst is genomen, anders had ik het niet kunnen zeggen. De lucht is overal vrij licht, en de refelcties in het water verschillen ook niet echt significant. Misschien te veel tegenlicht?

Oke, hier heeft de foto met het donkere filter wel echt een blauwere lucht. Cool.In de reflecties in de ruiten zie ik dan weer minder verschil. De reflecties onder en de betonnen platen op de straat lijken wat grijzer met filter, maar dat kan ook door het scannen of de lichtlekken komen. Maar oke, blauwe lucht, da’s iets.

Ook hier weinig kleurverschil in de lucht. Ik denk dat het filter niet zo veel doet voor de lucht bij tegenlicht? In het water zie je wel wat verschil. De weerspiegeling van de zon is zonder filter groter. Ik denk dat ik hier ook de twee filterstanden door elkaar heb gehaald, want het lijkt of de tweede foto minder reflectie geeft dan de derde. Je ziet ondanks het lichtlek het ribbeltjespatroon op de bodem van de vijver wat duidelijker dan bij de andere foto’s. Jammer dan weer dat ik de camera zo scheef vast had…

Ik probeerde het ook nog even met de digicam, om in elk geval niet met lichtlek- en ontwikkel/scan-dingen rekening te hoeven houden. Ook daar was het resultaat op zijn best subtiel.

Het effect is het sterkst zichtbaar in de klimop midden achter (maar ook in de rest van de planten). Zonder filter glanst die sterk, met filter wordt de glans onderdrukt en komen de groene tinten veel meer naar voren. Aan de ene kant twijfel ik of ik de foto zonder filter niet wat levendiger vind, maar aan de andere kant heeft dat knalgroene ook wel wat. Er is in ieder geval verschil te zien, en daar ging het me hier om.

Al met al geen overweldigende resultaten. Toch denk ik dat ik dat gewoon nog wat meer moet experimenteren met dit filter, uitvogelen wat de beste omstandigheden zijn om het tot zijn recht te laten komen. Wordt nog wel eens vervolgd dus.

 

Geef een reactie

