Ach, Agfa Agfamatic 2008

Een paar jaar geleden herintroduceerde Lomography het 110-filmformaat. Een onzalig idee. 110 heeft kleine kutnegatiefjes met een lage reslutie. Zonder speciaal scanmasker zijn ze ook bijna niet in te scannen, want de scanners van tegenwoordig doen natuurlijk niet standaard aan 110. Aanvankelijk werden er enthousiast nieuwe camera’s en filmsoorten geïntroduceerd, maar inmiddels is het al weer geruime tijd stil aan het 110-front.

Ik heb de hele door Lomography vakkundig opgeklopte 110-hype indertijd lang aan me voorbij kunnen laten gaan, tot ik op een gegeven moment bij de kringloopwinkel een Agfa Agfamatic 2008 Tele Pocket Sensor trof. Een hele mond vol voor toch wel een heel lekker dingetje. Stijlvol aluminium met afgeronde hoeken, aangenaam zwaar in de hand. Het is een compact uitschuifcameraatje. Je schuift hem open, neemt een foto, en als je hem weer inschuift spoelt hij meteen door. Dit onder begeleiding van een zeer bevredigend klik-klakgeluid.

Stammend uit 1976 heeft hij twee sluitertijden: 1/50 s (bewolkt) en 1/100 s (zonnig). Het diafragma is f 11. De 2008 Tele pocket is een uitgebreider model dan de oorsprnkelijke Agfamatic 2000. De 2008 heeft een andere flitsaansluiting (flipflash in plaats van magicube), en de tele variant heeft, je raadt het al, een telestand. In die telestand klapt er een extra lensje voor de hoofdlens die daarmee van 26 mm naar 43 mm gaat.

Het blijven natuurlijk kleine kutnegatiefjes waarvan het eindeloos lang duurt ze te scannen, zelfs met het speciale scanmasker dat ik inmiddels heb. Toch moet ik toegeven dan de Agfamatic best aardige plaatjes maakt. Niet bijster spectaculair, maar best aardig. Een tikkie low-fi, maar wel lekker verzadigd. Toch denk ik niet dat als ik door mijn voorraadje 110-film heen ben nog bij ga bestelen, daarvoor is de Agfamatic te net niet.

Geef een reactie

