La Vie En Rose: Impossible Magenta Monochrome

Polaroid 640 met Impossible Magenta Monochrome.

Polaroid 640 met Impossible Magenta Monochrome.

Naast hun gewone kleuren- en zwartwitfilm brengt Impossible Project met enige regelmaat ook speciale, limited edition films uit. Veel daarvan zijn de gebruikelijke films, maar dan met een gekleurde of gedessineerde rand, maar soms zijn het daadwerkelijk andere emulsies. Eén daarvan was de Impossible Magenta Monochrome 600 film. In de uitverkoop (was ie nog steeds 20 euri, maar hé, alles voor de kunst!) tikte ik een pakje op de kop. Op een fietstocht schoot ik hem vol.

Zoals bij alle instantfilm moest ik weer even uitvogelen wat het beste werkte bij de film qua onderwerp en lichtsituatie. Mijn camera heeft een flitser, en je kan het beeld ‘lichter’ of ‘donkerder’ zetten, maar dat zijn alle instelmogelijkheden. Altijd weer even pielen dus, wat jammer is bij dure foto´s waar er maar 8 van in een pakje zitten. Het werden weer foto´s waar ik aanvankelijk wat teleurgesteld in was, maar waar ik naarmate ik ze langer bekijk toch wel tevreden mee ben.

Zoals de naam al zegt geeft de film een monochroom magenta (knalroze dus) beeld. Hij is gebaat bij voldoende licht, en een contrastrijk onderwerp. De bomernrij in de vroege schemering leek weliswaar nog licht en contrastrijk genoeg, maar op de foto werd het gewoon een silhouet. Het licht was nog wel genoeg om bruikbare foto’s te maken, maar dan wel van onderwerpen dichterbij. De witte bloemen in het donkere gras werkten bijvoorbeeld beter.

Het beste presteerde de film nog midden op de dag, bij helder weer bij Radio Kootwijk. Eigenlijk waren de foto’s daar dan weer een beetje overbelicht. Je ziet aan de blauwige randen trouwens dat ik heb vals gespeeld door bij het scannen overal de hooglichten nog wat te temperen (in werkelijkheid zijn die randen wit, en de foto’s iets lichter).

Al met al is het een leuke gimmick, die magenta plaatjes, al komt hij denk ik beter tot zijn recht in een camera met wat meer instelmogelijkheden. Er is ook nog een cyaan (blauwe) versie geweest, maar inmiddels zijn ze beide niet of nauwelijks meer te krijgen. Maar misschien dat ik toch nog eens een keer een van de andere speciale duotoon edities (niet zwart-wit maar bijvoorbeeld zwart-rood) probeer.

Geef een reactie

