Accessoires: lomoflits

Mijn allereerste aankoop ooit in de winkel van Lomography.com was een losse flitser, een kleine 15 jaar geleden. Het was lang voor mijn grote cameraverzameling, toen ik alleen nog maar mijn Olympus Trip 35 had, die geen ingebouwde flitser heeft. Ik gebruik hem nog steeds zo af en toe.

Mijn lomofltser en ik in 2003.

Mijn lomofltser en ik in 2003.

.Het is een geinig ding, gemaakt van transparant plastic waardoor het binnenwerk zichtbaar is. Printplaatje, lampje, batterij, je ziet het allemaal zitten. Ook het zand en het vuil dat in de loop der jaren door de kieren in het plastic naar binnen is gekropen. Verder is het een simpel geval. Twee knopjes heeft ie, een aan/uitknop, en een testknopje, waarmee je hem met de hand kan laten afgaan (in plaats van via de hotshoe van de camera). Een rood ledje gaat knipperen en er klinkt een hoge pieptoon als de batterij de flitser voldoende heeft opgeladen. Zet je de flitser namelijk aan, dan moet hij eerst even een seconde of wat (afhankelijk van hoe vol je batterij nog is) opladen voor hij werkt.

De lomoflits vastgelegd met de Olympus OM-1 en Kodak Gold 200

De lomoflits vastgelegd met de Olympus OM-1 en Kodak Gold 200

Er komt een flinke bak licht uit, genoeg om elke foto vakkundig dood te slaan.Ik heb dan ook een stukje scotch tape over de lamp geplakt, om de lichtvloed een klein beetje in te dammen. Een andere aanpassing is een stukje schuimrubber in het batterijvakje. In de beste lomotraditie is het namelijk een ietwat goedkoop gemaakt ding, en een van de metalen contactdingetjes voor de batterij was te slap, waardoor het doorboog, de batterij omlaag zakte en los kwam van het bovenste contactpuntje, waardoor hij niet meer werkte. Met een beetje schuim zit alles weer stevig op zijn plaats.

Alles bij elkaar is het geen vreselijk goede flitser. Hij geeft hard, fel licht, kan niet worden ingesteld, gaat snel per ongeluk af als je tegen het testknopje stoot, en ik heb zelf na een paar voortijdig leeggelopen batterijen er maar bij geschreven wat aan is, en wat uit. Toch gebruik ik hem wel af en toe. Een beetje uit nostalgie, een beetje uit gemakzucht – hij licht zo lekker voor het grijpen. En een beetje omdat ik er toch ook best leuke resultaten mee heb bereikt.

Geef een reactie

