Happy little tree

Als student keek ik graag naar schildergoeroe Bob Ross. Het was mooie, rustgevende tv voor na het uitgaan. Onder voortdurend commentaar van zijn warme stem schilderde Ross met speels gemak idyllische landschapjes. Alles in exotisch/vertrouwd klinkende kleuren als cadmium yellow en Vermeer brown, en niet eens met kwasten, maar gewoon met een paletmes. Net als ik, nog half beneveld, dacht, wat doet die man dat toch mooi, zei hij iets in de trant van: “This cloud is lonely, it needs a litlle friend”, en bam! Een enorme naaldboom dwars door het beeld. Doodzonde, vond ik toen.

Toch had Bob natuurlijk gewoon gelijk. Over dat iedereen een vriend nodig heeft, maar ook dat een landschap vaak enorm opknapt van een boom op de voorgrond dwars door het beeld. Het geeft diepte aan het beeld, dat anders al snel wat vlak en eentonig wordt. Het is een bekende stelregel in de landschapsfotografie dat een goede foto een voorgrond, middenstuk en achtergrond heeft. Een boom is vaak een doeltreffende voorgrond.

Bladerend door mijn foto’s kom ik dan ook de nodige (bos)landschapjes tegen met zo’n boom door het beeld. Ook genoeg zonder, maar die met boom zijn vaak wel echt beter. Blijkt die Bob Ross achteraf gezien dus nog veel knapper dan ik toen al dacht.

Geef een reactie

