Expo: Paper Art

Papierkunst in het wild. Yashica 109 met Fotoland AS Color 200

Ik was in Apeldoorn voor de tentoonstelling Paper Art in museum CODA. Een paar jaar terug was ik daar al eens naar de papier biënnale geweest, wat leuk was. Een nieuwe expositie met papieren kunst leek me dus wel wat.

Papier is een veelzijdig medium, van flinterdun zijdepapier tot dik golfkarton. De kunstwerken liepen dan ook uiteen van priegelige sieraden tot enorme installaties. Altijd mooi, zo’n diverse verzameling kunstwerken, want dan is er altijd wel iets te zien dat aanspreekt. Ook wel dingen die me minder doen, maar daar ben je zo voorbij.

Mooi was bijvoorbeeld de installatie van Kim Habers (geloof ik, uit het stukje in de tentoonstellingsfolder en haar website denk ik op te kunnen maken dat het van haar is, maar helemaal zeker weet ik het niet). Een ruimte vol kronkelige, onregelmatige muren van papier, waar in het midden een animatie werd geprojecteerd van een tekening die los kwam uit zijn ondergrond. Het leek alsof je er zelf middenin stond, en zelf deel uitmaakte van de tekening.

Nadeel van de tentoonstelling was wel dat je de kunstwerken niet kon aanraken. Dat is natuurlijk wel begrijpelijk, je wilt de boel natuurlijk wel heel en schoon houden, en als allerlei mensen er met hun groezelige handen aan gaan zitten lukt dat niet. Maar jammer is het wel, want papier voelt juist zo lekker. Zijdeachtig glad, of juist een beetje warm pluizig. Er waren verschillende kunstwerken die ik graag even geaaid zou hebben om het papier te voelen. De onregelmatige honingraatstructuur van gerimpeld, nat geweest papier van Pao Hui Kao bijvoorbeeld. En ik had graag geweten of de paper bricks van Woojai Lee nou juist glad of een beetje ruw aanvoelen. Nou ja, je kan niet alles hebben.

Waar ik nu wel spijt van heb is dat ik in de museumwinkel niet het boek Cosmic Surgery heb gekocht, met de foto’s van Alma Haser. Haar portretfoto´s met driedimensionale versies van zichzelf erop zijn prachtig, en dat boek zag er ook erg fraai uit. Toch niet gekocht, en nu heb ik spijt.

Nog tot 29 oktober te zien in CODA.

3 gedachtes over “Expo: Paper Art

  1. Pingback: Boek: Cosmic Surgery | Praatjes bij plaatjes

  2. Pingback: Book: Cosmic Surgery, Alma Haser | Analogue Stories

  3. Pingback: Cosmic Surgery door Alma Haser – Horen, Zien en Lezen

Geef een reactie

