Creatief met Fomapan Creative 200

Over het algemeen is voor mij de keus in zwart-witfilm tussen 100 iso en 400 iso. Maar er is natuurlijk meer in de handel. Bijvoorbeeld Foma Fomapan Creative 200 film.

Het is een film met een stevig contrast, die al snel wat donker oogt. Toch heb ik de meeste foto’s met deze film bij zonnig weer midden op de dag gemaakt. Wel vaak met plastic camera’s, misschien dat dat er wat mee te maken heeft. Toch, ik heb er nu een paar rollen mee volgeschoten, en het valt niks tegen.

Je moet er misschien een beetje van houden, dat supercontrastrijke, maar het levert wel fraaie dramatische plaatjes op. Een sneeuwlandschap ziet er nog grimmiger uit, een raadhuis nog middeleeuwser. Het zou natuurlijk aan mijn (gebrek aan) ontwikkelkunsten kunnen liggen, maar dan doe ik het in elk geval wel vrij consequent fout. Of fout, het is ook gewoon een kwestie van smaak natuurlijk.

De film is wat mij betreft het meest geschikt voor onderwerpen die stevig contrast kunnen verdragen. Sneeuwlandschappen doen het leuk, moderne architectuur (meer dan de oude gebouwen die ik ermee heb gefotografeerd denk ik), dat soort dingen.

Geef een reactie

