Vakantiestress

Schotland. Holga CFN 120 met Kodak Portra 400VC film.

Schotland. Holga CFN 120 met Kodak Portra 400VC film.

Over niet al te lange tijd vertrek ik op vakantie. De route is bepaald, boeken zijn op de e-reader geladen, en ook verder verlopen de voorbereidingen voorspoedig. Alleen breek ik me nog even het hoofd over welke camera’s ik mee moet nemen. Nou twijfel ik elke vakantie wel welke camera’s ik mee zal nemen, maar dit keer twijfel ik nog wat meer. De reis gaan namelijk naar Schotland, op de fiets. Daarbij spelen twee kwesties.

Allereerst natuurlijk het weer. Het kan stralend zomerweer zijn in Schotland, maar de kans is groter dat het niet al te mooi weer is. Regen dus. Nou ben ik op zich niet extreem zuinig op mijn camera’s, het zijn gereedschappen om te gebruiken, niet om angstvallig mooi te houden. Maar om ze nu willens en wetens nat te laten regenen is ook weer zo wat. En ik kan ze wel droog opgeborgen proberen te houden, maar het zal altijd wel wat vochtig worden. Wel te overzien als je maar een paar dagen weg bent, maar drie weken? Ik weet niet of ik daar mijn beminde Horizon aan bloot wil stellen. Al wil ik wel graag panorama’s kunnen maken.

Daarbij komt dat dat camera’s in een fietstas een stuk minder handig mee te nemen zijn dan in een rugzak. Dat zou je misschien niet zeggen, maar het is in mijn ervaring wel zo. Je kunt ze best zo inpakken dat ze goed beschermd zijn, maar dan moet je weer diep graven om een foto te kunnen nemen. Het alternatief is ze los bovenin de fietstas, relatief makkelijk voor het grijpen, maar dan hotsen ze al snel door de tas, met andere lossen dingen die voor het grijpen moeten zitten eromheen. Voor je het weet heb je krassen op de lens of andere ellende.

Het beste is een camera die je gewoon om je nek kunt hangen (maar dan moet het weer wat meewerken) of die in een jaszak past (en ook daar moet het wel weer voor zijn, voor een jas). Op het verlanglijstje van wat de camera’s zouden moeten kunnen staan:

  • Iets met een goeie (glazen) lens, een reflex of zo.
  • Iets waarmee ik ook detaildingen kan fotograferen.
  • Iets voor panorama’s.
  • Iets weerbestendigs.

Vooralsnog neig ik naar de Holga, de Spinner 360 (als panoramacompromis), De Olympus OM-1 en misschien nog de Snapsights voor als het regent.

Nu nog de film…

Geef een reactie

