Expo: Sea Views in het Rijksmuseum

Random zeegezicht. Horizon Perfekt met Fuji Sensia 200 film.

Random zeegezicht. Horizon Perfekt met Fuji Sensia 200 film.

Nadat ik in het Rijks naar New Realities was geweest, liep ik ook nog even binnen bij Sea Views. Dit is een tentoonstelling van moderne fotografie met, je verwacht het niet, zeegezichten. Een gulle gever heeft zijn of haar collectie met fotografische zeegezichten aan het museum geschonken, en daar was deze tentoonstelling uit samengesteld.

Eerlijk gezegd verwachtte ik er niet al te veel van, en liep ik alleen binnen omdat ik er toch was. Maar na mijn eerdere ervaring met het werk van Hiroshi Sugimoto had ik kunnen weten dat een zaal vol foto’s van de zee allesbehalve saai hoeft te zijn. Ik vond de Sea View dan ook eigenlijk nog mooier dan de oude foto’s waar ik voor gekomen was.

De foto’s liepen uiteen van bijna abstracte close-ups tot weidse panorama’s, en van hyperscherpe golven tot zijdezachte oppervlakten. Een van mijn favoriete foto’s was Mar Ligure van Franco Fontana, een kleurenopname waarin zee en lucht netjes verdeeld zijn. De zee is vlak en groenblauw, de lucht begint al donker te worden. Vlak voor de horizon is de zee goudkleurig door het licht van de onzichtbare zon. Het is een minimalistische foto waar ik toch lang naar heb gekeken.

Een andere favoriet was een foto van Chris McCaw uit de serie sunburn, met een gat erin gebrand door de zon. Ik had al eens over de fotografie van McCaw gelezen, en vind zijn manier van werken erg gaaf, en de foto’s die het oplevert prachtig. Het was mooi om er nu eentje in het echt te zien.

Of de foto Rock Garden van Chip Hooper, een zijdezacht uitziende zee gefotografeerd met een lange sluitertijd. De lucht is lichtgrijs, het water is bijna wit, en daaruit steken drie zwarte rotsen. Het is minimalistisch als een zen-tuin.

En zo kan ik doorgaan tot ik alle foto’s beschreven heb. Zo was er in dat ene zaaltje met zeegezichten toch een heleboel te zien.

Nog te zien tot en met 17 september in het Rijksmuseum Amsterdam.

Geef een reactie

